Obsessie voor het mooie

Voor die naar schatting drie Nederlandse lezers/verzamelaars van het Amerikaanse tijdschrift Visionaire hoeven we dit stukje niet te schrijven: die schaffen het 'kunstwerk' in de vorm van een boek toch wel ongezien aan....

Andere stervelingen zullen wat schrikken van de prijs: bijna 200 euro, waarvoor je er overigens wel een modieuze corduroy tas van GAP bijkrijgt, plus natuurlijk de verrassing van wat de kopstukken uit de internationale modeen kunstfotografie nu weer voor creatiefs hebben bedacht (Visionaire 39 was een doos vol 'flipboekjes'; nummer 38 een oud leesboek waar de nieuwe bijdragen met de hand waren ingeplakt).

Dit 41ste nummer van Visionaire gaat over 'de wereld'. De meeste van de 160 fotografen die iets hebben aangeleverd, zijn in hun reisfoto's gaan snuffelen. Mooie foto's. Nan Goldin zag een besneeuwde boom, Karl Lagerfeld zag Monte Carlo in het ochtendgloren, modeontwerpster Vero nique Branquinho fotografeerde in Antwerpen een kasteel in de sneeuw. Inez van Lamsweerde snorde een foto op van zichzelf als kind, en de Neder landse

kunstenaar Sebastiaan Bremer stuurde een sprookjesachtige foto in, gemaakt te Kudelstaart.

Enfin, Visionaire World doet

denken aan het bestverkochte fotoboek aller tijden: The family of man, naar de gelijknamige

reizende tentoonstelling van Edward J. Steichen uit de jaren vijftig. Destijds kwamen miljoenen kijkers op de been, om naar 'die gekke wereld' te kijken. Groot

verschil met toen is dat veel foto's in Visionaire onscherp, bewogen of mistig zijn. Het is een zoete, romantische blik op de wereld. Maar ja, Visionaire is niet voor niets diep geworteld in de mode scene, met een obsessie voor het mooie en de pest aan ellende.

Meer over