Obama's campagnestrategie voor 2012? Change is...(vul maar in)

Terwijl het in de verkiezingscampagne van 2008 vooral ging om 'Yes we can', 'Hope' en 'Change', heeft het campagneteam van Obama voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2012 voor een subtiele strategiewijziging gekozen. Obama zal in zijn campagne het Amerikaanse volk concrete voorbeelden geven van wat er allemaal ten positieve is veranderd sinds hij president is. Een politieke variant van 'Liefde is...'.

Jeroen Visser
Obama spreekt in Washington, 1 december 2011. Beeld reuters
Obama spreekt in Washington, 1 december 2011.Beeld reuters

Dat signaleerde de Hufftington Post deze week. Op een fondsenwervingsbijeenkomst afgelopen woensdag in New York gaf Obama een speech waarin hij meer dan tien keer een voorbeeld gaf van belangrijke veranderingen tijdens zijn eerste termijn als president.

'Change is.. dat we na 100 jaar proberen eindelijk de gezondheidszorg gaan hervormen'.

'Change is...dat we de auto-industrie voor een faillissement hebben behoed, ondanks dat sommige politici zeiden dat we Detroit failliet hadden moeten laten gaan.'

'Change is...dat je je voor het eerst in de geschiedenis niet meer hoeft te schamen voor je homoseksuele geaardheid in het Amerikaanse leger.'

De eerste keer dat Obama de nieuwe lijn in zijn campagne hanteerde was vorige maand tijdens een speech op Hawaï. Toen zei hij: 'De campagne in 2008 draaide om het geloof dat hoe meer Amerikanen succes hebben, hoe meer succes Amerika heeft. Dat visioen deelden we, dat is de verandering waar we in geloofden. We wisten dat het niet makkelijk zou zijn en dat het niet snel zou komen. Maar drie jaar later, dankzij wat we gedaan hebben in 2008, kunnen we al zien hoe verandering eruit ziet. Laat me u wat voorbeelden geven.'

Vervolgens gaf Obama tien voorbeelden, zoals: 'Change is.. dat ik een van mijn eerste verkiezingsbeloften heb gehouden - de oorlog in Irak loopt ten einde.'

Crisis
Het is duidelijk dat Obama met de nieuwe lijn tegemoet wil komen aan critici die zeggen dat de president vrijwel niks bereikt heeft in zijn regeerperiode. Zijn Republikeinse tegenstanders proberen Obama weg te zetten als iemand de Amerikanen valse hoop heeft gegeven en als een president die geen beslissingen durft te nemen in een tijd van crisis.

Hét thema van de verkiezingen volgend jaar zal ongetwijfeld de economie zijn. Hoe gaat de president vanaf 2012 de Amerikaanse economie er bovenop helpen? Dan kan het geen kwaad om je potentiële kiezers een paar concrete voorbeelden te geven, moet Obama gedacht hebben.

Aan die strategie zit ook een risico, zei James Carville, de succesvolle campagnestrateeg van Bill Clinton, onlangs. Hoe meer je je baseert op datgene wat je allemaal bereikt hebt, hoe meer mensen zich zullen afvragen waarom ze er zo weinig van merken.

Meer over