O, daar heb ik nog wel een leuk verhaal bij

Het parlement van Nicaragua heeft toestemming gegeven voor het graven van het Nicaragua-kanaal, dat de concurrentie moet aangaan met het Panamakanaal.

CAREL HELDER

Het graven van het Nicaragua-kanaal gaat tien jaar duren. Maar over het Panamakanaal hebben ze dertig jaar gedaan, en de Amerikaanse avonturier Richard Halliburton (1900-1939) tien dagen, zwemmend. Vergezeld van waarschuwingen voor tyfus en krokodillen was hem toestemming verleend, waarbij hij zich mocht laten begeleiden door een roeiboot met een scherpschutter, een fotograaf en een verslaggever.

Hoewel anderen hem voorgingen werd Halliburton het bekendst, waarschijnlijk omdat hij al bekend wás. Bovendien liet hij zich schutten, in de sluizen. Daar is nog een aandoenlijke foto van, vooral als je weet dat met witte letters 'SS Halliburton' op zijn badmuts staat geschreven. Om aan de reglementen te voldoen had hij zich als vaartuig moeten laten registeren.

Een krant uit 1928: 'Het vereiste evenveel mechanische arbeid om Halliburton, het lichtste schip in de geschiedenis van het Kanaal, door de sluizen te loodsen als het 40.000 ton wegende vliegdekschip Saratoga, het zwaarste. Tol werd geheven overeenkomstig de tonnage, en Halliburton, 68 kilo, betaalde 36 dollarcent.'

Timboektoe, Borneo, vliegende tapijten: Halliburton schreef bestsellers over zijn Kuifje-achtige expedities tot hij met een jonk in de Chinese Zee verdween - gesuggereerd werd tijdens een spionageopdracht.

Je kunt je erover verbazen dat hij niet heel beroemd is gebleven, en een enkeling, zoals de blogger Richard Davis, doet dat ook.

Geruchten over Halliburtons seksuele geaardheid zouden zijn populariteit in de Verenigde Staten geen goed hebben gedaan. In dit licht viel zijn naam vaak met die van filmster Roman Navarro, die later zo tragisch aan zijn eind is gekomen. Maar dat is een ander verhaal.

undefined

Meer over