NS sluit nu al loketten op treinstations

De NS is ondanks consumentenprotesten al begonnen met de uitvoering van het plan om vóór 2003 alle loketten te sluiten....

De ouderenorganisaties zijn laaiend. Zij gaan actie voeren als de NS niet van zijn standpunt terugkomt. 'Ik vind het een blunder eerste klas', zegt voorzitter J. Sturkenboom van ouderenorganisatie CSO, die zesduizend leden heeft. 'De NS luistert niet en haalt de klant totaal onderuit.'

De fax van directeur Van Eeghen leidde woensdag tot hooglopende ruzie in de top van het spoorbedrijf. Bestuursvoorzitter R. den Besten, de hoogste NS-functionaris, nagelde zijn eigen directeur marketing publiekelijk aan de schandpaal.

De fax van Van Eeghen was woensdag amper bij de ouderenbonden gearriveerd, of NS-topman Den Besten belde hen al. De brief was niet met hem besproken en niet naar zijn zin, en moest dus als niet verzonden worden beschouwd. Den Besten is het ermee oneens dat de brief niet ingaat op de eisen die ouderen- en consumentenorganisaties hadden gesteld.

Het is hoogst ongebruikelijk dat Den Besten zich bemoeit met de dagelijkse gang van zaken in het reizigersbedrijf. Zijn bemoeienis is te verklaren door de angst van de NS-top voor de machtige ouderenorganisaties, die ooit 15 duizend personen bij elkaar kregen om te protesteren tegen de WAO-plannen van het CDA.

De spoorwegen proberen, via topman Den Besten, al een tijdje met de ouderenorganisaties in gesprek te komen. Maar deze willen alleen praten als het sluitingsplan voor álle loketten van tafel is, en als de NS belooft de loketten pas op te heffen als de chipkaart voor het openbaar vervoer door de ouderen tot tevredenheid is uitgetest.

Uit de fax blijkt dat de NS niet van plan is in te gaan op deze eisen. 'De chipkaart zit pas in een ontwikkelingsfase. We kunnen niet wachten en moeten nu inspelen op de reizigersgroei', schrijft Van Eeghen. Hij verwacht dat de elektronische betaalkaart pas vanaf 2004 stapsgewijs wordt ingevoerd.

Voor de NS past de sluiting van de loketten in een groter plan om de service aan de klanten te verbeteren. Door een stormachtige groei van het aantal passagiers -de NS verwacht 50 procent meer reizigers in 2010 -is het 'noodzakelijk dat de serviceverlening aan onze klanten sterk verbetert', schrijft Van Eeghen. Op de grootste 47 stations vervangt de NS de loketten door open servicebalies voor kaartverkoop en informatieverstrekking.

Op honderd kleine stations komen uitsluitend automaten. Om de veiligheid van de reizigers te waarborgen, plaatst de NS daar videocamera's, praatpalen en noodknoppen. In de fax geeft Van Eeghen toe dat het veiliger zou zijn als er personeel aanwezig is op stille momenten en in de late avonduren, maar volgens hem is dat veel te duur.

Meer over