Nieuws

NS: Na chaotische avond op het spoor rijden treinen weer volgens dienstregeling

Na een chaotische avond op het spoor door een storing in het telefoniesysteem, rijden de treinen van de NS vrijdag weer volgens de normale dienstregeling. Die is vrijdagochtend goed opgestart, meldt een woordvoerder van de vervoerder. Wel adviseert de NS reizigers om voor vertrek de app of website te checken.

Reizigers wachten eind mei op station Utrecht Centraal naast een stilstaande trein tot de storing voorbij is. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Reizigers wachten eind mei op station Utrecht Centraal naast een stilstaande trein tot de storing voorbij is.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Donderdagavond was het treinverkeer in het hele land ernstig ontregeld door een storing op de verkeersleidingsposten, die ongeveer anderhalf uur duurde. Daardoor kwam het treinverkeer bijna volledig stil te liggen. Treinen, reizigers en personeel strandden en er waren de hele avond vertragingen. Na 19.00 uur werd het treinverkeer weer beperkt opgestart. Donderdagavond konden reizigers nog wel enige hinder ervaren. ‘Gelukkig hebben we iedereen thuis kunnen brengen’, aldus de woordvoerder van de NS.

Vrijdag rijden alle treinen weer. Wel kan het voorkomen dat er op een bepaalde plek een andere trein rijdt dan normaal. ‘Niet iedere trein staat op de juiste plek, maar dat gaan we zo snel mogelijk oplossen. Het is dus niet zo dat treinen niet zullen rijden, maar het kan voorkomen dat even een andere trein wordt ingezet.’

Tweede keer

Het was donderdag de tweede keer in vier maanden dat zich een dergelijk probleem met de communicatie voordeed. Ook op 31 mei legde een probleem in het door ProRail beheerde communicatiesysteem een groot deel van het treinverkeer lam. Toen liep het vaste telefoniesysteem (Inttel) van ProRail vast. Als gevolg daarvan was ook het voor het spoor op maat gemaakte mobiele netwerk (GSM-R), dat onder meer wordt gebruikt om de verkeersleiding met machinisten te verbinden, ongeveer twee uur lang niet meer te gebruiken.

Het telefoniesysteem van ProRail loopt via twee locaties, zodat in geval van storing de ene locatie het communicatieverkeer van de ander kan overnemen. Die systemen moeten met elkaar worden gesynchroniseerd, omdat er ander miscommunicatie kan ontstaan, en daarbij ging het eind mei mis: tijdens het overzetten van de gegevens tussen de locaties liep de boel vast.

‘Optimalisatie’

In een brief aan toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) schreef ProRail dat er een software-update zou worden uitgevoerd, zodat dit synchronisatieprobleem niet meer zou kunnen voorkomen. Verder stelde ProRail de noodprocedure te zullen ‘optimaliseren’ in geval van het uitvallen van Inttel, onder meer door medewerkers beter te instrueren.

Volgens een woordvoerder van ProRail is de oorzaak van deze nieuwe storing ‘wezenlijk anders’. De eerder genoemde software-update is uitgevoerd en het probleem met de synchronisatie zou niet meer zijn voorgekomen. Waar het dit keer dan wel mis ging, wordt op dit moment onderzocht. Duidelijk is dat het probleem opnieuw niet in het GSM-R-systeem zelf zit.

Stakingen in aantocht

Vakbonden FNV en VVMC (Vakbond voor Rijdend Personeel) bereiden stakingen voor bij de NS, maakten ze donderdag bekend. In eerste instantie zouden deze acties alleen de internationale treinen naar Brussel raken en de service op de stations. Mocht de NS dan nog niet op de eisen van de vakbonden ingaan, dan zijn ook acties bij de rest van het NS-personeel en van hogesnelheidstrein Thalys een optie.

FNV en VVMC willen dat conducteurs die werken voor NS International en Thalys betere arbeidsvoorwaarden krijgen, waaronder een hoger loon. Ook zijn ze ontevreden over het feit dat de NS van plan is minder servicemedewerkers in te zetten op treinstations. De bonden hadden de directie van de NS een ultimatum gesteld, maar zijn niet tevreden met de reactie.

Omwille van het verrassingseffect willen de bonden nog niets kwijt over de timing en impact van de stakingen. Wel zeggen ze reizigers tijdig te zullen informeren. De NS is ‘teleurgesteld’ over de aankondiging.

In een eerdere versie van dit stuk stond dat de storing een klein uur duurde, dit was ongeveer anderhalf uur.

Meer over