NS kiest voor punctualiteit in spoorboekje 2007

De NS heeft voor de nieuwe dienstregeling in 2007, die op 10 december moet ingaan, vooral gekozen voor een grotere punctualiteit en een heldere opzet van de dienstregeling....

Op de belangrijkste routes in de Randstad zullen elk kwartier een intercity en een sprinter gaan rijden. Dat betekent dat alle aankomst- en vertrektijden van de treinen in Nederland gaan veranderen. De aankomsttijden zullen op alle routes gelijk worden verdeeld over het uur.

Een nadeel van het gekozen systeem is dat de intercity’s langzamer gaan rijden, reizigers vaker moeten overstappen en de overstaptijd vaak langer wordt. De NS snijdt verder in het aantal treinen in de late avonduren en in de vroege ochtend in het weekend.

In 2007 komen veel nieuwe sporen beschikbaar. Zo komen er twee sporen bij tussen Utrecht en Amsterdam, en worden de ‘Utrechtboog’, het hsl-spoor en de Betuwelijn in gebruik genomen. Mede daarom werd met spanning uitgekeken naar het nieuwe spoorboekje. Een paar jaar geleden beloofde NS-topman Aad Veenman nog metro-achtige verbindingen tussen de belangrijkste steden. Dat gebeurt niet. ‘De extra capaciteit wordt vooral opgesoupeerd door de punctualiteit te verbeteren’, zegt Rover.

Meer over