NS dumpen tickets Kanaaltunneltrein

Het aantal mensen dat met de Eurostar-trein naar Londen reist valt zwaar tegen. Daarom komen de Nederlandse Spoorwegen voor de tweede keer dit jaar met een verlaagd tarief voor deze treinreis....

ANP

LONDEN/UTRECHT

Tussen 5 augustus en 23 september geldt een verlaagd tarief van 133 gulden enkele reis voor de rit vanaf elk station in Nederland via Brussel en de Kanaaltunnel naar Waterloo Station in hartje Londen. De enige voorwaarden voor het speciale tarief zijn dat de reis door minimaal twee mensen tegelijk wordt gemaakt en dat tot maximaal drie dagen van tevoren wordt geboekt. De NS spreken van een absoluut bodemtarief, omdat voor iedere passagier 50 gulden tol moet worden afdragen aan de Kanaaltunnel.

Met de aanbieding hopen NS het tegenvallend aantal reizigers dat voor de Eurostar kiest, op te vijzelen. Een tariefdaling begin dit jaar had een verviervoudiging van het aantal Nederlandse passagiers tot gevolg. Nu reizen per dag ongeveer 200 à 300 mensen van en naar Nederland met de Eurostar-treinen. Maar dat moeten er veel meer worden. In het algemeen is de bezettingsgraad van de 'flitstreinen' tussen Londen en Brussel een tegenvaller. De lijn met inmiddels vijf treinen per dag in beide richtingen is slechts voor 30 procent bezet. Veel populairder is het traject tussen Londen en Parijs met een bezettingsgraad van 65 procent.

De verbinding tussen Brussel en Londen duurt nu drie uur en een kwartier. Nu is alleen het traject tussen de Kanaaltunnel en Lille een echte hoge-snelheidslijn waar de Eurostar 300 kilometer per uur rijdt.

Daarnaast kampt de trein nog met veel vertragingen. European Passengers Services (EPS), de Britse exploitant van de passagierstrein door de Kanaaltunnel, heeft in nog geen jaar tijd twee miljoen pond (bijna 5 miljoen gulden) uitgekeerd aan passagiers die het slachtoffer zijn geweest van vertragingen.

De problemen ontstonden door mankementen aan de treinen die sinds november vorig jaar diensten onderhouden tussen Londen, Parijs en Brussel, of doordat de signalering niet goed werkte. Zo moest op 4 juli een trein met bestemming Brussel in Kent in Zuid-Engeland stoppen. Alle 284 passagiers moesten uitstappen.

Een week eerder maakte een trein op weg van Parijs naar Londen tot drie keer een noodstop, één in Frankrijk en twee op Engelse bodem. De honderden passagiers kwamen daardoor liefst vijf uur te laat op hun bestemming aan.

Volgens EPS-zegslieden komt 85 procent van de treinen op tijd aan, dat wil zeggen te vroeg of maximaal 14 minuten te laat. Bij een vertraging van een half uur tot twee uur krijgen de passagiers een gratis kaartje voor een enkele reis aangeboden. Bij een vertraging van meer twee uur kunnen ze een retourticket krijgen. Als het helemaal de spuitgaten uit loopt, krijgen de passagiers hun geld terug.

Mogelijk zal een kritisch rapport over de veiligheid van de veerboten de Kanaaltunneltrein in de kaart kunnen spelen. Gisteren meldden Britse zondagskranten dat drie van de vier veerboten die Britse havens bedienen, niet aan de internationale veiligheidseisen voldoen. Zij kapseizen zeer snel als de autodekken onder water komen te staan. Dit zou de conclusie zijn van een officieel onderzoeksrapport dat komende vrijdag wordt vrijgegeven.

De commissie voor Verkeerszaken van het Britse Lagerhuis heeft opdracht gegeven tot het onderzoek. Het Britse ministerie van Verkeer betwistte zondag de resultaten van het onderzoek en stelde dat er niets mis is met de veiligheid aan boord van Britse veerboten. 'De Britse veiligheidseisen zijn hoog.'

Meer over