NieuwsKustwachthelikopters

NRC: veel mis aan boord van Nederlandse kustwachthelikopters

In Nederlandse kustwachthelikopters is het te krap om drenkelingen adequaat te behandelen. ‘Het is fysiek bijna onmogelijk om de tas met medische middelen te openen.’

Redactie
Een helikopter van de kustwacht landt eind november bij Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder. Beeld ANP/Sem van der Wal
Een helikopter van de kustwacht landt eind november bij Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder.Beeld ANP/Sem van der Wal

Dat blijkt uit een zeer kritisch onderzoeksrapport dat is opgesteld door veiligheidsdeskundigen van KLM, Schiphol en kenniscentrum voor de luchtvaart NLR. Het rapport is in handen van NRC.

Landen zijn verplicht om mensen die op zee in nood verkeren, te zoeken en te redden. In Nederland worden deze search and rescue-activiteiten gecoördineerd door de kustwacht en uitgevoerd door het Vlaamse helikopterbedrijf NHV.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) kondigde eind vorig jaar een onderzoek naar deze activiteiten aan na een ongeval waarbij de enkel van een verpleegkundige tijdens een trainingsvlucht blijvend beschadigd raakte.

De lijst tekortkomingen die uit dat onderzoek naar voren komt, schrijft NRC, is eindeloos. Zo is er ‘zeer weinig ruimte om te manoeuvreren rondom de patiënt’. Hoe de situatie is in het geval van meerdere slachtoffers, vermeldt het rapport niet.

Onder bepaalde omstandigheden moeten verpleegkundigen op de vloer zitten, zonder zekering. Een hartmonitor blokkeert de nooduitgang.

Medische dossiers zijn voor iedereen toegankelijk en staan in een niet-afgesloten kast. Opiaten, zoals morfine, liggen wel in een afgesloten kast, maar de sleutel daarvan ligt in een andere, open kast. Medicijnen liggen in een ruimte zonder temperatuurregeling.

Bemanningsleden spreken veelal ‘beperkt Engels’ en zouden ingeroosterd staan voor diensten van soms 96 uur achter elkaar, zodat ze daarna weken verlof kunnen opnemen in hun thuisland.

Tegen NRC zegt NHV dat het onderzoek ‘een aantal onduidelijkheden’ aan het licht heeft gebracht. NHV voegt daaraan toe dat ‘de nodige acties’ worden genomen door de betrokken partijen.

Het oorspronkelijke contract tussen de overheid en NHV loopt op 1 juli af, maar minister Van Nieuwenhuizen heeft het voor twee jaar verlengd. Een nieuwe aanbesteding was deze zomer nog niet klaar, zegt ze tegen NRC.

KLM en Schiphol hadden een gezamenlijk bedrijf dat alle apparatuur, geneesmiddelen en verpleegkundigen leverde voor de kustwachthelikopters. Direct na verschijning van het rapport, eind november 2019, is het daarmee gestopt. KLM zegt tegen NRC dat de reddingsactiviteiten ‘niet meer in het productportfolio’ passen.

NHV heeft sindsdien verschillende partijen aangeschreven om de continuïteit van de operaties te garanderen, aldus het Vlaamse helikopterbedrijf in NRC.

Meer over