Noorden wil geld van het bedrijfsleven

De Noordelijke lobby voor de Zuiderzeelijn vindt dat het bedrijfsleven een kans moet krijgen mee te betalen aan de Zuiderzeelijn, die Groningen met Schiphol moet verbinden....

De Noordelijke politici voelen zich ten onrechte in de hoek gezet als lobbyisten. Ze ontkennen dat ze zonder discussie een maatschappelijk onrendabele spoorlijn op de agenda hebben gezet, zoals de commissie stelt. Dit melden bronnen rond de stuurgroep. Vandaag bieden de Noordelijke politici het rapport De Zuiderzeelijn: de kansen in beeld aan.

Mocht een magneettrein of een HSL met steun van het bedrijfsleven onhaalbaar zijn, dan moet die er ook niet komen, vinden de politici. 'Valt het tegen, dan doen we het toch niet', verklaarde Hans Alders, commissaris van de koningin in Groningen, eerder tegen de Volkskrant.

CDA en PvdA voelen echter weinig voor deze aanpak. Ze willen eerst een nieuwe kosten-baten-analyse laten uitvoeren naar de Zuiderzeelijn. De vrees voor nieuwe kostenoverschrijdingen, veroorzaakt door regionale wensen, is groot.

Volgens de Noordelijke politici is nieuw onderzoek echter overbodig. Bovendien zou er wel degelijk uitvoerig gediscussieerd zijn over de wenselijkheid van de snelle spoorlijn. De commissie wordt verweten te veel naar de korte termijn te kijken en de effecten van de zweeftrein op de Noordelijke economie te onderschatten. De risico's zouden daarentegen worden overdreven.

Martin van Pernis, directeur van Siemens Nederland, staat te trappelen om een offerte uit te brengen, laat hij weten. Zijn bedrijf heeft speciaal voor de magneettrein het consortium Transrapid opgericht. Ook ABN Amro participeert hierin. Als het bedrijfsleven niet de kans krijgt mee betalen aan een magneettrein of een HSL resteert slechts één optie: een gewone intercity naar het Noorden. Eigenlijk had het bedrijfsleven allang een bod moeten uitbrengen, maar de Tweede Kamer heeft dit voorkomen. Eerst moest het rapport van de commissie-Duivesteijn klaar zijn.

Eerder leverde de PvdA-fractie in de Groningse Staten felle kritiek op de analyse van de commissie-Duivesteijn aangaande de Zuiderzeelijn. De fractie betwijfelt in een schriftelijk stuk of alle voordelen van de spoorlijn in geld zijn te waarderen. 'Waarde is meer dan de uitkomst van een rekensom.'

Meer over