Nog vierduizend taxi's rijden zonder diploma

Ongeveer vierduizend taxichauffeurs hebben nog geen taxidiploma. Het diploma is vanaf 1 januari 2006 verplicht. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), die de examens afneemt, denkt dat deze bestuurders zonder diploma vooral in de vier grote steden gaan rijden....

De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaat daar scherp controleren. Zo'nveertig inspecteurs zullen vanaf januari de diploma's van de chauffeursnakijken.

Taxibestuurders zonder pas krijgen een boete van 170 euro, hun baas eenvan 260 euro. Worden ze daarna nog een keer betrapt, dan loopt de boete optot 7500 euro.

Het diploma is verplicht voor de taxichauffeurs die na 1 juli 2001, eenhalf jaar na de invoering van de Taxiwet, als taxichauffeur aan de slagzijn gegaan. Het gaat om twintigduizend chauffeurs.

Het nieuwe diploma moet orde scheppen in de chaos die is ontstaan na deliberalisering van de taxibranche. Tot die liberalisering in 2001 was demarkt streng gereguleerd. De prijzen waren hoog en in de grote steden redenonvoldoende auto's rond.

Door de markt vrij te geven, zouden er meer taxi's komen en zou de prijsvan de ritten dalen, stelde de toenmalige minister Netelenbos van Verkeer.

Er kwamen wel meer taxi's (in Amsterdam ongeveer drieduizend tegenvroeger 1500), maar de prijzen daalden geenszins. Daarnaast ontstondenvervelende randverschijnselen. Taxichauffeurs gingen letterlijk vechten omklanten, weigerden korte ritten, zetten hun passagiers ruim voor deeindbestemming uit de auto, kenden de route niet en bleven hoge tarievenhanteren.

Met het diploma moet de kwaliteit van het taxivervoer worden vergroot.Centraal in het examen staan de rijvaardigheid, stratenkennis en socialevaardigheden.

Meer over