NIPO legt databank aan met gegevens over allochtonen

Het marktonderzoeksbureau Nipo gaat een aparte databank aanleggen met gegevens over allochtonen. Volgens Nipo-directeur Th. Hess hebben banken, verzekeringsmaatschappijen en voedingsmiddelenproducten een groeiende behoefte aan informatie over allochtonen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Nipo zet het project samen met het marketingbureau Tesselaar op. Uit ervaring blijkt dat allochtonen moeilijk in de gewone onderzoeken te vangen zijn. 'Ze zijn grotendeels onbekend doordat ze zo moeilijk bereikbaar zijn', zegt directeur K. Tesselaar. 'Ze hebben bijvoorbeeld de meeste geheime telefoonnummers van Nederland. Veel onderzoekers lopen er met een grote boog omheen wegens de verschillende culturele achtergrond en het taalprobleem.'

Voor de meeste bedrijven vormen allochtonen nog geen apart marktsegment, terwijl ze in 2000 volgens prognoses ongeveer 20 procent van de bevolking uitmaken. Bovendien hebben allochtonen steeds meer te besteden. Nipo-directeur Th. Hess: 'Inmiddels hebben veel allochtonen een bestedingspatroon dat niet eens zo gek veel verschilt van dat van Nederlanders. Op bepaalde punten is het zelfs iets ruimer, omdat ze minder uitgeven aan vaste lasten.'

De marktonderzoekers gaan creatief te werk bij het vullen van hun databestand: 'Eén methode is natuurlijk via de normale enquête, maar we hebben ook al contact opgenomen met de familie Van Kampen. Die organiseert de Zwarte Markt in Beverwijk.'

Meer over