Nintendo DS (2004 - 2013)

Zolang je wint, heb je vrienden. Speelkameraad Nintendo DS ondervond de keerzijde van die waarheid.

ENITH VLOOSWIJK

Hij was een allemansvriendje. Wie eenmaal met hem had kennisgemaakt - jong of oud, man of vrouw - kon hem niet meer links laten liggen.

Nintendo DS - 'DS' voor intimi - werd geboren in 2004, als jongere broer van de Game Boy en de GameCube. Voluit luidde zijn naam 'Developers' System', wat volgens Nintendo betekende dat hij spelletjesmakers uitdaagde tot het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve games. Een minder hoogdravende interpretatie van zijn initialen was 'Dual Screen', wat gezien zijn bouw zeker zo logisch was.

Hij was gemaakt van hard, labrador-proof plastic en bevatte twee uitklapbare lcd-schermpjes, waarmee hij spelers uitnodigde om de zaken ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Vocht je bijvoorbeeld met de vijand, dan zag je op het ene scherm je eigen situatie, terwijl het andere scherm een overzicht toonde.

Besturen deed je met een aantal knoppen links en rechts van het onderste scherm, of door met een piepklein pennetje op het scherm te tikken. Dat pennetje zat verstopt in de zijkant van DS. Vaak ook op een onmogelijke plek elders in huis.

Als derde telg van een succesvolle Nintendo-reeks had DS het nodige te bewijzen. Dankzij dat dubbele scherm en de mogelijkheid om over internet te spelen met andere DS-bezitters, overtrof zijn populariteit al snel die van zijn grotere broer, de Game Boy. Daarom kreeg hij als tweejarige al een nieuw jasje, een betere batterij en een groter scherm. Vanaf zijn vijfde had hij ingebouwde camera's en een SD-kaart, zodat games direct van het internet waren te downloaden. En op zijn zesde, in 2010, werd zijn scherm weer een maatje groter.

Tegen die tijd had DS wereldwijd al miljoenen vrienden gemaakt. Voor kinderen was hij tegelijkertijd speelmaatje en surrogaatouder. Thuis op de bank, maar ook in de wachtkamer van de tandarts, een drukke trein of een chic restaurant hield hij stuiterende kinderen stil. Terwijl zij zich een duimontsteking speelden met hits als Mario & Luigi, vermaakten volwassenen zich met Brain Training en Chinatown Wars. Er kwam zelfs een nieuw werkwoord voor: DS'en.

In datzelfde jaar werd ook een ander apparaat geboren, de iPad van Apple. Deze was niet uitklapbaar, maar groot, glad en op uiterst intuïtieve wijze te gebruiken: vingerend, in plaats van met een telkens zoekrakend pennetje. Jong en oud vielen er onmiddellijk als een blok voor.

Dat, plus de opkomst van steeds gavere spelletjes voor steeds meer smartphones, kostte DS snel behoorlijk wat vrienden. Hij begon het leven van zijn pennetje te leiden: op een onmogelijke plek rondslingerend in huis. De Nintendo-familie zat niet te wachten op losers. In 2011 nam de veel hippere 3DS zijn positie als Benjamin over. Twee jaar later werd de productie van DS gestaakt.

Als trouwe spelers vanaf 20 mei ook nog verstoken raken van de Nintendo Wi-Fi Connection-dienst, zal DS nog verder geïsoleerd raken. Zijn broers, 3DS en de pasgeboren 2DS, strijden inmiddels op leven en dood om het gat te vullen dat hij achterlaat.

Wie wint, maakt kans op zijn vrienden. Rijen dik.

undefined

Meer over