Nieuwe trend: ondernemen voor een betere wereld

Ze rijden met elektrische taxi's, ze werken met autisten, ze verkopen biologisch voedsel of lenen spullen uit: voor een groeiend aantal ondernemers komt een betere wereld op de eerste plaats en geld op de tweede. 'Er is een ontluikend besef dat deze sector ertoe doet', stellen onderzoekers van adviesbureau McKinsey.

AMSTERDAM - Volgens McKinsey is de werkgelegenheid in 'sociale ondernemingen' de afgelopen twee jaar met een kwart gegroeid, in een tijd dat het gewone midden- en kleinbedrijf stagneert.

Daarmee lijkt deze trend ook in Nederland vaste voet aan de grond te krijgen; in de omringende landen staan bedrijven met een 'maatschappelijke kernactiviteit' al langer in de schijnwerpers.

De bedrijven die door brancheorganisatie Social Enterprise tot deze nieuwe sector worden gerekend zijn divers. Een kleine ambachtelijke duurzame fietsenbouwer valt eronder, maar ook de biologische supermarktketen Marqt. Sommige richten zich op een betere (groenere, socialere) productieketen, andere op een nieuw (groen, sociaal) product.

De ondernemers hebben vaak scherpe kritiek op het 'klassieke' systeem. 'Het kapitalisme is toe aan een upgrade', zegt de econoom Ruud Zandvliet (30), een van de oprichters van Taxi Electric, een taxibedrijf met alleen elektrische wagens en veel voormalige langdurig werklozen als chaufffeurs. 'We zijn de aardbol zo snel aan het kapotmaken, daar is niets economisch aan.'

Velen zien voor zichzelf ook een rol weggelegd in de participatiesamenleving, die op Prinsjesdag weer op de kaart is gezet.

Harde cijfers zijn er niet. Op de ledenlijst van Social Enterprise staan iets meer dan honderd ondernemingen, met meestal enkele tot enkele tientallen werknemers. In het Verenigd Koninkrijk, waar het fenomeen al langer bestaat ('big society') en de sociale ondernemingen een keurmerk krijgen, wordt geschat dat er een miljoen personen in de sector werken.

pagina's 24-25

undefined

Meer over