Nieuwe topman verlaat Content binnen een jaar

Nog geen jaar nadat hij Sylvia Tóth als bestuursvoorzitter van Content Beheer opvolgde, is Hans Stellingsma alweer vertrokken bij het uitzendconcern....

De twee overgebleven directeuren gaven slechts een summiere toelichting op Stellingsma's opstappen. 'Ik had gehoopt dat er geen vragen over zouden komen', aldus directeur R. Krijt. 'Het lag niet aan de strategie, maar meer aan de wijze waarop het beleid ten uitvoer werd gebracht. Daar laat ik het bij.'

De raad van commissarissen van Content - waar ook Stellingsma's voorganger Sylvia Tóth in zit - verwacht op korte termijn een nieuwe bestuursvoorzitter te kunnen benoemen.

Stellingsma begon in januari 1998 bij Content. Een maand eerder stapte hij na slechts twee jaar onverwachts op bij softwarehuis Origin, ook al vanwege onenigheid over het beleid. Vóór Origin was Stellingsma commercieel directeur van Microsoft Nederland, voorzitter van de Business Software Alliance en werkte hij bij PTT Telecom.

Bij Content wilde Stellingsma het minst winstgevende bedrijf onder de uitzendbureaus een versnelde winstgroei laten maken. Daarvoor moest het bedrijf een solide basis voor de toekomst krijgen. Volgens Stellingsma groeide Content niet hard genoeg terwijl de uitzendmarkt wel flink floreert. In oktober begon de reorganisatie Sprint, waarvoor Content vijf miljoen gulden uittrok.

Door het vertrek van Stellingsma wordt opnieuw gespeculeerd over een overname van Content, waaronder ook de opleidingen van Schoevers vallen. De winstgroei van het bedrijf bleef de afgelopen vijf jaar achter bij die van branchegenoten, en de beurswaarde van Content is laag vergeleken met de winst en omzet.

Als overnamekandidaten denken analisten aan Adecco en Vedior. Adecco wil eind 2005 2,5 keer zo groot zijn. De overname van Content zou goed passen in het straatje van 's werelds grootste uitzendconcern. Op grond van deze speculaties dikte het aandeel Content woensdag op de Amsterdamse Effectenbeurs 90 eurocent aan op 17,20 euro.

Ook directeur Krijt zinspeelde woensdag op een overname. 'We hebben onze koers ingezet op zelfstandigheid, maar we zijn een fantastisch bedrijf met mooie cijfers. Dat zullen grotere uitzendbureaus op overnamepad ook zien. Wij solliciteren niet naar een overname, maar als iemand zich meldt, gaan we wel met ze in gesprek.'

Vorig jaar steeg de winst van Content met 6,6 procent naar 19,8 miljoen gulden. De omzet groeide 29,5 procent en kwam uit op 497,1 miljoen gulden.

Meer over