Nieuwe muziek zoekt luisteraars

Heeft de hedendaagse klassieke muziek het publiek weggejaagd met onbegrijpelijke composities? Hoe wordt de muziek van vandaag weer populair? Het Fonds voor de Podiumkunsten zoekt naar antwoorden.

PERSIS BEKKERING

AMSTERDAM - Het Fonds Podiumkunsten organiseert een debatreeks over de problemen in de hedendaagse muziek. Fondsdirecteur Henriëtte Post reageert alvast op drie stellingen.

undefined

De voor veel mensen onbegrijpelijke atonale muziek, die lange tijd de hedendaagse muziek heeft gedomineerd, heeft het publiek weggejaagd.

Henriëtte Post: 'Dat is te kort door de bocht, je kunt niet één stroming als zwart schaap aanmerken. Ook het Concertgebouw, die vooral traditionele muziek programmeert, kampt met een publiek dat niet verjongt, en dus met de dreiging van een lege zaal in de toekomst.

'Je kunt de moeilijkheden niet alleen toeschrijven aan de muziek zelf. De live-beleving van muziek moet tegen veel nieuwe ontwikkelingen opboksen, meer dan theater of dans: internet bijvoorbeeld, waar alles op elk gewenst moment te horen en zien is.'

'Ik vraag me trouwens af of het met die lege zalen echt zo dramatisch gesteld is. Nederland kent een fijnmazig netwerk van muziekpodia waar veel publiek op nieuwe muziek afkomt, tot aan kleine kerkjes in Friesland. En ook het Holland Festival trekt veel publiek voor avantgarde-muziek.'

undefined

Er zijn veel experimenten met nieuwe concertformules en bijzondere locaties om een jonger publiek aan te spreken, maar de organisatoren delen hun ervaringen niet.

'De ene zaal maakt meer haast met het zoeken naar oplossingen dan de andere. Maar samenwerking kun je niet afdwingen. Er is gewoon meer tijd voor nodig, er is niet één gouden oplossing. Het publiek van vandaag is totaal anders dan twintig jaar geleden. Artistiek leiders zijn overigens ook behoorlijk openhartig in de kranten, over hun nieuwe ideeën.'

undefined

Om met Melle Daamen te spreken, die in een geruchtmakend opiniestuk in NRC Handelsblad stelde dat er te veel kunst is: er zijn te veel muziekgezelschappen.

'Teveel gesubsidieerde gezelschappen, bedoelde Daamen. We subsidiëren nu nog maar 17 ensembles tegenover 60 in 2006. Om de keuze voor het publiek verder te verkleinen, is geen oplossing. Dan hoop je dus dat het totaal aantal bezoekers voor de concerten gelijk blijft, en het per saldo een vollere zaal per concert oplevert. Maar je kunt de smaak van het publiek niet beïnvloeden door, via het verstrekken van subsidies, aan de touwtjes te trekken.

De debatreeks Voor de muziek uit! wordt georganiseerd door het Fonds Podiumkunsten en de Johan Wagenaar Stichting. Vandaag staat het eerste (besloten) debat op het programma, rondom de vraag: wie moet bepalen welke muziek er te horen is? Het publiek, of professionele programmeurs? Ook het publiek kan meedoen, onder meer via een discussieblog. voordemuziekuit.nl.

undefined

Meer over