nieuws

Nieuwe klant voor VDL Nedcar lijkt alweer vertrokken

De Amerikaanse start-up Canoo gaat zijn volledig elektrische ‘lifestyle vehicle’ waarschijnlijk toch niet laten bouwen door VDL Nedcar. De Nederlandse autofabriek, die komend jaar nog produceert voor BMW, zou tot 2028 voor Canoo aan de slag gaan.

Bard van de Weijer
De Amerikaanse producent van elektrische auto's Canoo verwacht toch geen voertuigen bij autobouwer VDL Nedcar in het Limburgse Born te laten bouwen. Beeld REUTERS
De Amerikaanse producent van elektrische auto's Canoo verwacht toch geen voertuigen bij autobouwer VDL Nedcar in het Limburgse Born te laten bouwen.Beeld REUTERS

Canoo meldt nu in een document aan de Amerikaanse beurstoezichthouder dat het ‘momenteel geen definitieve overeenkomst’ verwacht te sluiten. Als reden noemt het bedrijf ‘ontwikkelingen bij VDL Nedcar’. Wat die ontwikkelingen zijn, is niet duidelijk. Mogelijk doelt Canoo op een recente cyberaanval bij VDL, waardoor de productie werd onderbroken.

Maar het zou ook kunnen dat besprekingen tussen VDL Nedcar en de Amerikaanse producent van elektrische pick-up trucks Rivian aan het besluit ten grondslag ligt. Volgens dagblad De Limburger voeren VDL met Rivian besprekingen over een mogelijke samenwerking. VDL Nedcar wil op geen van de geruchten ingaan en zegt dat het nog in gesprek is met Canoo.

De samenwerking met Canoo zou niet de redding betekenen van VDL Nedcar na het vertrek van BMW in 2023. De Limburgse fabriek maakt nu Mini’s en de BMW X1 en is naarstig op zoek naar nieuwe klanten.

Canoo zou vanaf het vierde kwartaal van volgend jaar beginnen bij VDL Nedcar. Op een laag pitje; aanvankelijk zouden er niet meer dan duizend voertuigen worden gebouwd. Een jaar later moest de productie groeien tot 15 duizend exemplaren. In zijn hoogtijdagen in 2018 produceerde VDL Nedcar ruim 210 duizend voertuigen per jaar voor BMW .