Nieuwe cabrio's met het vibrato van oude scheurijzers

Het leven is soms absoluut geen lolletje. Zit je hartje juni in een echte sportwagen met open dak, gaat het regenen....

HANS MOLEMAN

Heerlijk, dat Hollandse cabriogevoel. In welk land krijg je zo veel gelegenheid de waterdichtheid van de kap aan een echte duurtest te onderwerpen, inclusief de barrage die bestaat uit felle hoosbuien en striemende waterschermen van passerende vrachtwagencombinaties?

De auto doet zijn naam in ieder geval eer aan. De kanariegele Fiat Barchetta ('Bootje') laat geen druppel door de strakke kunststof kap lekken. Dapper maaien de ruitenwissers in stand drie de voorruit schoon. Binnen verspreidt de kachel een behaaglijke warmte. Jammer alleen dat bij het uitstappen - het is net even droog - een straaltje water van de dakrand het interieur binnensijpelt.

Maar verder niets dan goeds. De nieuwe cabriolet van Fiat doorstaat met vlag en wimpel een van zijn zwaarste beproevingen: de Nederlandse zomer. Ze mogen er trots op zijn in Turijn, want in het verleden stonden de open wagentjes niet bepaald bekend om hun weerbestendigheid.

Tegenwoordig kan een goede cabrio zonder afzien desnoods het hele jaar door, in weer en wind, worden gebruikt. Het is mogelijk een reden waarom cabriolets de laatste jaren in Nederland weer meer worden verkocht. De andere reden is dat er steeds meer aanbod komt. Het ene na het andere automerk komt met nieuwe open auto's op de markt.

Dit jaar zijn het vooral de Italianen die de show stelen met twee opvallende modellen, de Barchetta en de Spider van Alfa Romeo. Want daar gaat het vooral om bij dakloos rijden: zien en gezien worden.

De Barchetta en de Spider zijn allebei klassieke tweezitters die zijn ontworpen met gevoel voor historie. De Barchetta, van de hand van designstudio Maggiora, doet met haar compacte ronde vorm een beetje denken aan een topmodel van Fiat uit de jaren zestig, de 124 Sport Spider.

Bij Alfa hebben de ontwerpers, Pininfarina en het Centro Stilo van de eigen fabriek, zich laten inspireren door de Guilietta Sprint en Spider uit de jaren '50. De spider heeft de karakteristieke 'neusgaten' van vroeger. Ook de grommmm die bij het indrukken van het gaspedaal uit het motorcompartiment opstijgt, zal bij de ware Alfista tedere herinneringen oproepen aan het vibrato van de oude scheurijzers.

Het is lange tijd geleden dat de Europese autoindustrie voor het laatst echt opvallende open sportwagens voortbracht. Het was uitgerekend het Japanse Mazda dat vijf jaar geleden deze wat zieltogende Europese traditie tot nieuwe initiatieven prikkelde. Je had hier natuurlijk wagens als de Golf Cabrio van Volkswagen, maar toen de Japanse MX-5 verscheen, werd het in Duitsland, Engeland en Italië even stil. Daar stond zo maar een rank, snel open pleziervoertuig tegen een redelijke prijs.

Dat er een markt voor is, bleek uit de verkoopcijfers van de Mazda. Levensgenieters van jong tot oud zijn bereid een halve ton uit te trekken voor zo'n auto, en nemen daarbij wisselvallig weer op de koop toe. De MX-5 vond daarom navolging: vorig jaar presenteerde Peugeot al een elegante cabrio op basis van de nieuwe 306. Dit jaar is het de beurt aan de Italianen, en ook de Britten laten weer van zich horen met de hagelnieuwe MG F, een open krachtpatsertje met koetswerk uit de Italiaanse ontwerpstudio van Pinin Farina.

Ook de Duitse autoindustrie heeft de afgelopen tijd nieuwe modellen geïntroduceerd. Maar aan een echte open sportwagen wagen ze zich nog niet. In Duitsland is de open diesel meer in opmars. Volkswagen heeft onlangs als eerste een dieseluitvoering op de markt gebracht van de vernieuwde Golf Cabrio, ter onderstreping van de tendens om het gebruik van een open wagen niet te beperken tot plezierritjes in de zomer. Ook VW's zustermerk Audi brengt komend najaar een dieselcabrio van de Audi 80.

Audi ziet ook het weggedrag van de open rijders veranderen. 'In het verleden werden vooral zuivere sportwagens aangeboden als cabriolets. Tegenwoordig vallen de meeste open auto's echter juist op door hun rustige rijgedrag: cabriorijders 'glijden' vaak mee met het verkeer', aldus de fabriek, die de 'ontspannen en buitengewoon zuinige voortbeweging' van de 1,9 TDI-dieselmotor prijst.

Daar moet je bij de nieuwe Italianen niet mee aankomen. Die zijn gemaakt om op te vallen en te scheuren, dat zie je bij de eerste oogopslag. Natuurlijk, je kùnt er ook rustig mee rondzoeven op een mooie zomerdag. Maar de ingenieurs en ontwerpers van Fiat en Alfa hebben hun wagens niet voor niets uitgerust met motoren, onderstellen en remmen om zo nu en dan ongegeneerd de beest uit te hangen.

'Uiterst dynamische rijeigenschappen', heet dat netjes in de folder. Planken en opvallen, dat is het imago van de nieuwe visitekaartjes van de Italiaanse autoindustrie. Met kanariegeel Bootje of felrode Spider wegsprinten bij het stoplicht, kap naar beneden, zonnebril stevig op de neus gedrukt, en in minder dan tien seconden naar de honderd kilometer.

Even geprobeerd. Heerlijk, in de regen.

Hans Moleman

Meer over