Nieuwe buitenlocatie pakt goed uit voor wereldmuziekfestival

Na negentien edities was de maat vol. Grootste ergernissen waren de weerbarstige akoestiek van concertzaal De Vereeniging, de slechte toegankelijkheid van enkele andere zalen en de noodzaak om in een weekeinde tweemaal van locatie te wisselen....

Zelfs met niet al te mooi weer, mocht het wereldmuziekfestival opgelucht ademhalen. De koerswijziging is positief uitpakt: een sfeervolle locatie met goed toegankelijke podia, verbeterde geluidskwaliteit en ook niet onbelangrijk meer bezoekers. Qua avontuurlijkheid en gedurfde programmering weet de Music Meeting zijn reputatie te handhaven.

'Niet willen deugen' had een aardig motto voor de twintigste Meeting kunnen zijn. Het joodse gezelschap Gilad Atzmon & Orient House Esemble is vanwege zijn politieke pamfletten en de Palestijnse invloeden in zijn werk niet langer welkom in Isra Zangeres Lucia Pulido uit Colombia baseert zich weliswaar op traditionele volksmuziek, maar lapt de gangbare uitvoeringspraktijk aan haar laars. Haar kwartet heeft een on-Latijnse bezetting van drums, basgitaar, klarinet en trombone en haar klankpalet ontleent ze overduidelijk aan de jazz. Ander voorbeeld: de Hongaarse zangeres Mitsoura bracht tegendraadse en vernieuwende zigeunermuziek. Haar set was sterker en minder 'poppy' dan hun debuutalbum.

Niet alle acts waren even eigenwijs: Femi Kuti blijft een doorslagje van Fela en hij speelt even vals saxofoon als zijn vader. Dan kan African Abstractions van slagwerker Michael Baird veel langer boeien: subtielere percussiegrooves met meer interactie en variatie, mooiere solo's op de sax en de elektrische piano.

Het mag zo zijn dat parallelprogrammeringonvermijdelijk is op een festival als dit, maar het maakt het erg lastig kiezen tussen bijvoorbeeld Balkanopolis van de Servische multi-instrumentalist Slobodan Trkulja en Stimmhorn. Voor liefhebbers van Europese rootsmuziek zat er weinig anders op dan zich door modder en regen heen en weer spoeden tussen de uiteinden van het festivalterrein.

Lichtpuntje in die programmeringskwestie was dat het Zwitserse duo met trekzak, Alpenhoorn, en boventoonzang twee keer te beluisteren was, samen met het legendarische kwartet Huun Huur Tu uit Tuva.

Dankzij het contract dat de Music Meeting heeft kunnen afsluiten over het gebruik van Park Brakkenstein, waarbij drieduizend bezoekers per dag mogen worden toegelaten, heeft het festival weer groeikansen. Mogen ze nog wel iets aan de catering doen. De wachttijden bij de drankjestent waren vaak onaanvaardbaar lang.

Meer over