Nieuwe baas eBay zet bijl in wortels webveiling

eBay gaat met nieuwe spelregels ‘wraakfeedback’ te lijf...

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

AMSTERDAM John Donahoe laat er geen gras over groeien. Al een uur na zijn benoeming als bestuursvoorzitter van eBay, ’s werelds grootste internetveiling, kondigde hij eind vorige maand ingrijpende en agressieve maatregelen aan om verkopers en kopers meer aan het bedrijf te binden.

Amper een week later, en twee maanden voor hij officieel het stokje zal overnemen van Meg Witman, werd duidelijk wat de nieuwe bezem bij eBay voor ogen staat. Donahoe heeft de transactiekosten verlaagd voor verkopers die meer dan duizend dollar per maand omzetten – de power sellers. En hij haalde een streep door de mogelijkheid van verkopers om een negatief oordeel over een koper achter te laten.

Aan tarieven is door eBay wel vaker gesleuteld. Maar afschaffing van negatieve feedback door verkopers is de ingrijpendste verandering bij de internetveiling in haar dertienjarig bestaan. Oprichter Pierre Omidyar bedacht in 1995 dat volstrekt vreemden alleen met elkaar zouden handelen als ze elkaar kunnen vertrouwen. Daarvoor beschikt elke gebruiker van eBay over een profiel, dat wordt opgebouwd uit een klein ‘rapport’ dat koper en verkoper bij elke transactie van elkaar maken.

Op eBay woeden sinds Donahoe’s bekendmaking felle discussies tussen voor- en tegenstanders van de maatregelen. Op de Nederlandse website noemt handelaar ‘Myrtheshop’ de ingreep logisch. ‘eBay kan alleen succesvol zijn als er goede verkopers zijn die kwaliteit leveren en veel kopers vertrouwen hebben’. Ze wordt bijgevallen door ‘Rubyx55’ die vindt dat het oude systeem veel te veel macht bij de handelaren legde. Verkopers konden de feedback gebruiken om wraak te nemen op kopers die een ongunstig oordeel over een transactie velden. ‘Het gaf de verkopers veel te veel macht. Ze gebruiken het als pressiemiddel.’

Dit ‘wraakfeedback’ was een groeiend fenomeen op eBay. Het aantal klachten erover is in de laatste jaren verviervoudigd, meldt woordvoerder Usher Lieberman. Handelaren zeggen dat ze nu geen middel meer hebben om anderen te waarschuwen voor gebruikers die wel op objecten bieden, maar niet met een betaling over de brug komen. eBay zegt het aantal niet-betalingen op 4 procent ligt.

De lagere transactiekosten zijn voor power sellers een doekje voor het bloeden. De korting kan oplopen van 5 naar 10 procent, afhankelijk van hoe goed een handelaar bij verkopers scoort. Zij beoordelen handelaren onder meer op de verzendkosten. Op eBay doken steeds meer verkopers op die goederen voor nagenoeg niets van de hand deden, maar uitzinnige portokosten in rekening brachten. Voor eBay is deze handelwijze ongunstig, omdat het bedrijf commissie heft over de hoogte van de verkochte kavels.

eBay komt bonafide handelaren verder tegemoet met een aanpassing van zijn interne zoekmachine. Die brengt voortaan aanbiedingen van verkopers met een hogere positieve score prominenter in beeld.

Analisten zijn erover verdeeld of eBay hiermee de concurrentie van andere marktplaatsen vóór kan blijven. Steeds meer goederen – 40 procent – worden niet meer geveild, maar voor een vaste prijs verhandeld. Dat kunnen particulieren ook op veel andere websites, zoals Amazon.com. eBay zette vorig jaar 7,7 miljard dollar om, 29 procent meer dan het jaar daarvoor. De winst daalde met 69 procent naar 348 miljoen dollar.

Meer over