nieuwsns

Nieuw spoorboekje in aantocht: meer tienminuten-treinen en snellere Intercity voor Zeeland

De dienstregeling voor het spoor gaat volgend jaar fors op de schop. Tenminste, als het aan de Nederlandse Spoorwegen ligt. Op een aantal plekken zullen meer treinen rijden en beter aansluiten, maar elders zullen reizigers langer over hun reis doen.

 Luchtfoto van de spoorvernieuwing rondom treinstation Utrecht Centraal.  Beeld ANP
Luchtfoto van de spoorvernieuwing rondom treinstation Utrecht Centraal.Beeld ANP

Op twee trajecten kunnen reizigers hun ‘spoorboekje’ (lees: smartphone) op zak houden, in de wetenschap dat er elke tien minuten een Intercity halthoudt op het perron. Zo’n tienminutendienst bestaat sinds 2017 al tussen Amsterdam en Eindhoven, maar komt er doordeweeks nu ook op de lijn Rotterdam – Den Haag – Leiden – Schiphol en de lijn Nijmegen- Arnhem – Utrecht - Schiphol.

Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat tegelijk met de intercity’s een tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap naar de CitySprinter, zoals de NS dit nieuwe type trein heeft omgedoopt. Het is de bedoeling om iedere 5 minuten een sprinter te laten rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn.

Voor de regio Westfriesland pakt het nieuwe spoorboekje hier en daar minder gunstig uit. Het aantal spitstreinen wordt minder. Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder als Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat er weinig reizigers gebruik van maakten en de overstap in Hoorn verbeterd is, komt een aantal van deze spitstreinen te vervallen.

Tussen Alkmaar en Haarlem gaat het aantal Intercity’s omhoog. In de avond- en ochtendspits gaan er daarnaast meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wil de NS de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.

Zeeuws verdriet

Voor Zeeuwen wordt de verbinding met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd, maar niet alle treinreizigers zullen daar blij mee zijn. NS wil namelijk één van de twee intercity’s per uur fors versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations Vlissingen, Middelburg en Goes. Dat betekent dat reizigers in Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen-Yrseke, Kapelle-Biezelinge, Arnemuiden en Vlissingen-Souburg een keer per uur het nakijken hebben.

Door deze zes kleine stations over te slaan zal de trein zo’n kwartier sneller in de Randstad zijn. Er komt overdag wel een nieuwe sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal, ter compensatie.

De nieuwe dienstregeling is gebaseerd op de reizigersaantallen van voor maart vorig jaar, dus voordat de coronacrisis uitbrak en er voornamelijk lege treinen door Nederland reden. Nu zitten de treinen nog vaak halfvol, sommige avondspitsen uitgezonderd. ‘We willen door met de plannen om de dienstregeling te verbeteren, ook in tijden van corona. Reizigers in verschillende steden en regio’s wachten hierop’, zegt Marjan Rintel, president-directeur van de NS. ‘Wij willen ervoor zorgen dat zij na corona weer veilig en verantwoord kunnen reizen.’

Volgens de spoorwegen gaan met de nieuwe dienstregeling 200 duizend klanten per dag er in reistijd op vooruit, 24 duizend zijn langer onderweg. Voor de coronacrisis maakten elke dag 1,3 miljoen mensen een ritje met de trein.

De NS heeft zoals de wet voorschrijft om advies gevraagd over de nieuwe dienstregeling aan regionale overheden en het Locov, een overlegorgaan waarin reizigersorganisaties zitten. De plannen hebben al het stempel ‘geen bezwaar’ gekregen van het minsterie van Infrastructuur en Waterstaat, dat vorig jaar halverwege het lopende contract besloot dat de NS na 2024 de concessie op het hoofdrailnet behoudt. Tegen die beslissing loopt nog een rechtszaak van concurrenten.

MEER LEZEN?

Kabinet durft meer marktwerking op spoor niet aan. Staatssecretaris Van Veldhoven wil het het hoofdrailnet niet openbaar aanbesteden, maar gunnen aan de NS. Nét voordat Europese regels dat moeilijker gaan maken. ‘De risico’s van aanbesteden zijn groter dan de kansen.’

Het treinverkeer is hard geraakt door de coronacrisis, toch voert staatssecretaris Stientje van Veldhoven het tempo op het spoor verder op. Een woordvoerder houdt een slag om de arm: als blijkt dat werknemers structureel thuisblijven, wordt bekeken of de tienminutentreinen echt nodig zijn.

De Nederlandse Spoorwegen hebben hun nieuwe president-directeur binnenshuis gevonden. Marjan Rintel, sinds november 2014 in dienst van het bedrijf, volgt Roger van Boxtel op, voor wie het er na vijf jaar op zit. Rintel neemt een bedrijf over dat schudt op zijn grondvesten.

Meer over