Nieuw onderzoek naar ramp Faro

Er moet een nieuw onderzoek komen naar de oorzaak van de ramp met de DC-10 van Martinair op het vliegveld van het Portugese Faro in 1992. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag beslist.

AMSTERDAM - Dertig slachtoffers en nabestaanden hadden een zaak aangespannen tegen de Nederlandse staat. Zij willen dat deze aansprakelijk wordt gesteld voor het gebrekkige onderzoek naar de ramp, waarbij 56 inzittenden omkwamen.

In een tussenvonnis stelden de Haagse rechters dat zij onafhankelijke experts willen horen, onder wie luchtvaartdeskundige Harry Horlings. Hij trok in 2012, na een analyse van de zwarte doos, de conclusie dat niet een windshear (een plotselinge harde windvlaag) de oorzaak was van de ramp, zoals het officiële onderzoek had uitgewezen, maar dat de piloten voorschriften hadden genegeerd en bedieningsfouten hadden gemaakt.

Volgens Horlings had het toestel niet mogen landen, omdat het te hard waaide en er water op de landingbaan lag. 'Bewust roekeloos handelen', verwijt advocaat Jan Willem Koeleman Martinair en de piloten, die beiden de ramp overleefden. Koeleman staat de nabestaanden bij.

De Haagse rechters willen verder dat de deskundigen uitzoeken of een onderzoeksrapport uit 1994 van de Raad voor de Luchtvaart (voorloper van de huidige Raad Voor Veiligheid) wel een volledig beeld geeft van de crash. Volgens de slachtoffers heeft de raad feiten verzonnen en/of verdraaid en zijn cruciale verklaringen achtergehouden. Onder andere die van de captain en co-piloot, die wisten dat de baan nat was en dat het hard waaide.

Op basis van dat rapport hadden de nabestaanden destijds ingestemd met de schadevergoeding van Martinair.

De Staat voerde aan dat de zaak van eisers is verjaard, omdat zij zich baseren op gegevens die al jaren bekend zijn. Ontkend wordt dat onjuiste informatie is verstrekt. De slachtoffers hebben welbewust en met goede juridische bijstand de overeenkomsten met Martinair geaccepteerd.

Van verjaring is geen sprake, vindt de rechtbank. De nabestaanden mochten destijds uitgaan van de juistheid en volledigheid van de Raad voor de Luchtvaart, als deskundige en onpartijdige organisatie.

undefined

Meer over