Nieuw Haags fenomeen: voetbalvijver

Eén stortbui en er wordt zaterdagavond weer niet gevoetbald in Den Haag. Een snelle oplossing is er niet. De gemeente kan alvast een claim tegemoet zien.

DEN HAAG - Vanaf de tribune kijkt Piet Jansen, directeur van ADO Den Haag, naar de werklieden van de gemeente die bezig zijn het veld te prepareren voor de wedstrijd tegen NEC. Toch is het niet zeker dat de wedstrijd zaterdagavond doorgaat. 'Eén stortbui, vlak voor de aftrap, en we hebben een serieus probleem,' zegt Jansen.

Vorige week zaterdag ging er een streep door ADO Den Haag - Vitesse. Het veld was na hevige regenbuien onbespeelbaar geworden. De afgelasting, zo vroeg in het seizoen, veroorzaakte veel hoongelach in de voetbalwereld. Zelfs de buren van Jansen snapten er niets van. 'Hoe kan dat nou, Piet?', vroegen ze me. 'Bij de amateurs liggen de velden er prima bij.'

Jansen kan het wel hebben. Voordat hij bij ADO Den Haag aan de slag ging, was hij directeur van HTM Personenvervoer. Jarenlang werd hij op verjaardagen aangesproken op de lekkende tramtunnel. 'Zwemtunnel', volgens Hagenaars. Nu heeft hij dus te maken met een nieuw fenomeen in de stad: de voetbalvijver.

Van supporters kreeg Jansen deze week plaatjes opgestuurd van een ondergelopen stadion met daarin twee onderzeeërs. Anderen informeerden bij hem of de spelers van het eerste wel hun a- en b-diploma hadden. Zo ging het de hele week door. 'Het was in elk geval niet saai', zegt hij.

De problemen met het veld van ADO Den Haag zijn terug te voeren op de aanleg van een kunstgrasmat in juli, met het oog op het WK hockey van komende zomer. De basisconstructie van het kunstgras ligt onder het huidige gras. Omdat door de nieuwigheid beide lagen nog niet goed aan elkaar zijn gehecht, kan het water niet goed wegstromen. In principe is dat geen probleem, behalve als er uitzonderlijk veel regen uit de lucht valt.

Schadeclaim

ADO Den Haag was niet van dat risico op de hoogte, zegt Jansen. De gemeente, die als verhuurder verantwoordelijk is voor de aanleg en het onderhoud van het veld, kan daarom een flinke schadeclaim tegemoetzien. 'Als je een huis huurt, mag je toch ook verwachten dat je een droog bed hebt?'

Jansen wil nog geen mededeling doen over de hoogte van die claim, maar de afgelasting laat zich op vele fronten voelen voor zijn club. Sportief, omdat de ploeg de komende weken één wedstrijd achterstand heeft op de andere ploegen. ADO Den Haag, dat nu voorlaatste staat in de eredivisie, kan daardoor lastiger klimmen op de ranglijst. Alleen NEC presteerde dit jaar nog slechter.

Daarnaast is er de financiële strop. Vanwege het risico op afgelasting valt de kaartverkoop voor het duel tegen NEC vooralsnog tegen. Ook heeft de club supporters moeten compenseren die niet in staat zijn om de inhaalwedstrijd tegen Vitesse te bezoeken. Dat duel staat nu gepland op het niet alledaagse tijdstip van 15.30 uur, op woensdag 2 oktober. Voor die wedstrijd moet opnieuw personeel worden ingehuurd.

Bovendien hangt ADO Den Haag een voorwaardelijke boete van 12.500 euro boven het hoofd, omdat de club het veld vorig jaar ook al een keertje niet speelklaar had. Toen kon de wedstrijd tegen AZ niet doorgaan vanwege problemen met de veldverwarming.

En dan is er nog zoiets als imagoschade. 'Deze club heeft op veel fronten grote stappen gezet. Zo'n afgelasting is een streep door de rekening. Wellicht kunnen we een relatie eens laten uitrekenen hoeveel die imagoschade bedraagt', aldus Jansen.

Met man en macht is deze week gewerkt om het veld te herstellen. Er zijn gaten in de grasmat geboord, zogeheten zandpaaltjes, waardoor het water sneller naar beneden moet trekken. Verder zijn er op diverse plekken drains geplaatst en is er tijdens lange regenbuien een plastic zeil over het gras getrokken. Het blijven noodoplossingen. Een structurele oplossing zou het machinaal aanleggen van gleuven over de lengte van het veld zijn, opgevuld met zand. Maar voor machines is het veld nu te kwetsbaar.

Staren

Zaterdagavond, na de eerste afgelasting, zat Jansen nog in zak en as, bekent hij. 'Tijdens Studio Sport staarde ik maar een beetje voor me uit. Maar sommige dingen in het leven kun je nu eenmaal niet voorzien.'

Bij HTM heeft hij wel voor hetere vuren gestaan. 'Met de RandstadRail vervoerden we per dag 20 duizend mensen. Een jaar lang, elke dag, hebben we daar problemen mee gehad. Bij ADO gaat het om gemiddeld 11 duizend toeschouwers, die één keer in de veertien dagen naar het stadion komen. Dus moeten we het wel in perspectief blijven zien. We gaan hier een oplossing voor vinden, hoe dan ook.'

undefined

Meer over