Nieuw: betrouwbare WAO'ers in de aanbieding

WAO'ers en WW'ers zijn '100 procent' betrouwbare werknemers. Om dat beeld te vestigen, zijn er voordeeltjes voor de werkgevers. Een grootse reclamecampagne brengt hen aan de man....

Sverleid. portieve judoka's en monter ogende meisjes behoren tot het nieuwe

wapen waarmee de werkgever moet worden Een baas mag ze drie maanden gratis testen, want de judoka's en meisjes zijn dan wel '100 procent gemotiveerd', maar ze zitten ook al een tijdje in de WAO.

Via reclamespotjes op televisie en advertenties in dag-en vakbladen worden sinds kort arbeidsongeschikten op de markt gebracht. De werkgever die hen in dienst neemt hoeft het eerste kwartaal geen loonkosten te betalen. De WAO-uitkering loopt die periode door. 'Zonder gezeur achteraf', luidt een slogan, alsof het reclame voor goedkope leningen betreft.

De campagne voor arbeidsongeschikten is onderdeel van een groot publiciteitsoffensief van het UWV, de instantie die elke maand 1,3 miljoen uitkeringen regelt voor onder meer werklozen (WW) en arbeidsgehandicapten (WAO). Sinds een jaar of twee wil de administratieve moloch meer. Het UWV ambieert een klantvriendelijkere naam, een minder negatief imago en meer bekendheid onder werkgevers en werknemers.

'We voeren geen campagne voor onszelf', beweert directeur Greet Prins van de communicatieafdeling van het UWV. Het logo van de uitkeringsinstantie is bij elke televisiespot en gedrukte advertentie weliswaar duidelijk in beeld, maar dat is volgens haar nodig om de klant wegwijs te maken. 'Zodat werkgevers weten waar ze naar toe moeten als ze een vacature hebben voor een arbeidsongeschikte.'

Vooral om die laatste groep draaien de campagnes van het UWV. Vorig jaar richtten de reclameactiviteiten zich vooral op de WAO'er zelf, onder het mom: meld je bij de Reegratietelefoon als je weer wilt werken. Inmiddels is de aandacht verschoven naar de werkgever, want hoe kan een arbeidsongeschikte aan de slag gaan, als er aupt geen vacatures zijn?

Prins ziet werkgevers dan ook als een belangrijke doelgroep voor het UWV. Vooral omdat er onder managers nogal wat vooroordelen leven over de WAO'ers. 'Veel leidinggevenden denken dat een arbeidsongeschikte vaker ziek is, terwijl dat nooit is bewezen.'

De commissie Werkend Perspectief, ingesteld door de ministeries van Sociale Zaken en Volksgezondheid, wees begin dit jaar nog op de vooroordelen. Tweederde van de ondervraagde leidinggevenden gaven toe dat sollicitanten met een arbeidshandicap minder kans hebben om aangenomen te worden dan andere sollicitanten.

Volgens de commissie komt dat door een negatief beeld 'WAOers zijn minder productief' en een gebrek aan kennis over subsidieregelingen. Minister De Geus van Sociale Zaken wil het huidige aantal van 972 duizend arbeidsongeschikten met een uitkering drastisch verminderen en heeft, naast de strengere WAO-instroomeisen, ook lokkertjes voor bedrijven bedacht.

Zo is er nu een 'no-risc' polis, waarbij een baas de garantie krijgt dat hij vijf jaar lang geen WAOboetes hoeft te betalen. Daarnaast geniet de werkgever een aanzienlijke korting op onder meer de WAO-premie, soms tot 40 procent, bij een arbeidsongeschikte kracht.

De aanbiedingen van De Geus zijn nog niet bekend, vandaar dat het UWV voor 1,5 miljoen euro grootschalig campagne voert. Prins, zelf 25 jaar actief in de reclamebranche, benaderde daarvoor reclamebureau Keja Donia, dat eerder de reclame maakte voor onder meer de koffiesoorten van Nescafn het frisdrankmerk Royal Club.

De promotie van WAO'ers werkt echter anders dan een commercial voor frisdrank of bier, stelt Prins. 'Je moet de boodschap voorzichtig brengen, met respect en oog voor de menselijke component.' Maar ook weer niet saai of droog. 'Het moesten aansprekende commercials worden, met veel kleuren.'

Keja Donia kwam uiteindelijk op meerdere shots: van een judoka die iemand krachtig op de grond legt, van het meisje in een rolstoel achter de receptie of van de havenarbeider met arm. Allemaal zijn ze (ex-)arbeidsongeschikt, al ziet de kijker dat niet bij iedereen. 'Net als in de echte wereld waar je ook niet ziet of iemand lijdt aan psychische stoornissen.'

Spotjes en advertenties worden ondersteund door slogans: 'Als u een WAO'er de kans geeft, kan dat u een aanzienlijke premiekorting opleveren'. Werkgeversorganisaties bekeken de campagne van tevoren. Het UWV twijfelde bijvoorbeeld of de term WAO'er wel respectvol genoeg was. 'Maar werkgevers denken nu eenmaal in die termen. Arbeidsongeschikten zegt ze weinig.'

Ook is de campagne voorgelegd aan clien van het UWV. Toch zijn de eerste negatieve reacties al te vinden op de website waocafe.nl. Een columniste valt over de kreet '60 procent afgekeurd, 100 procent gemotiveerd; deze werknemer is 60 procent afgekeurd, dus in de ogen van de werkgever slechts 40 procent inzetbaar.' Ze vraagt zich af of bedrijven zich daadwerkelijk gaan melden.

'Ik realiseer me dat het slechte tijden zijn', zegt Prins over de kwakkelende economie. 'Maar wachten op betere tijden is ook geen optie. Juist nu verdienen WAO'ers meer aandacht.' Hiermee verwijst ze naar de hervormingen van de WAO-regelingen, waarbij de nadruk ligt op terugkeer naar werk. Met andere woorden: WAO'ers moeten sneller aan het werk, parttime of fulltime.

Meer over