Niets komt in de buurt van het charisma van de Oscars

De Academy Awards op zondag? Uitgesloten, was jarenlang het devies. Op die dag horen filmliefhebbers in de bioscoop te zitten....

Aan die traditie komt zondag een eind, als in het Dorothy Chandler Pavilion in Los Angeles de 71ste Oscar-uitreiking plaatsvindt. De verschuiving heeft een ietwat ironische reden. De filmindustrie maakt de knieval voor de televisie, die op zondag meer kijkers (en dus commercials) denkt te trekken.

Het begint 's morgens al met voorbeschouwingen op het spektakel, dat door 87 miljoen Amerikanen wordt bekeken. Rechthebbe ABC kan een half uur eerder beginnen, zodat kijkers aan de oostkust niet tot na middernacht hoeven te wachten op de bekendmaking van de winnende film.

Het seizoen van onderscheidingen is in alle hevigheid losgebarsten. Zo'n beetje iedere vorm van entertainment, variërend van gospel tot komieken, krijgt op de Amerikaanse televisie alle ruimte om zich met beeldjes op de borst te kloppen. Maar niets benadert het charisma van de Oscars.

Jan en alleman kijkt reikhalzend uit naar het evenement, speculeert op kantoor over de winnaars, klaagt of jubelt over de kwaliteit van de films en mijmert over vergeten helden van het witte doek. En dat ondanks het feit dat slechts 1 procent van de Amerikanen alle vijf kandidaten voor 'beste film' zegt te hebben gezien.

Bijna 61 procent van de Amerikanen heeft niet eens één van de vijf genomineerde films gezien, blijkt uit onderzoek van de Los Angeles Times. Dat neemt niet weg dat de meningen zijn bepaald. Liefst 45 procent van de Amerikaanse bevolking denkt dat Saving Private Ryan met de hoogste eer gaat strijken.

Toen de oorlogsfilm van Steven Spielberg vorig jaar juni uitkwam, waren vriend en vijand het erover eens dat de Oscar-winnaar op voorhand vast stond. Maar een opmerkelijk krachtenspel heeft na de bekendmaking van de vijf finalisten afgelopen maand voor gegronde twijfel gezorgd.

Met name Miramax, de producent van Shakespeare in Love (dertien nominaties), heeft met grof geld gesmeten. Een bliksemsnelle pr-campagne ter waarde van vijftien miljoen dollar (dertig miljoen gulden) werd binnen enkele weken terugverdiend dankzij een groot aantal geënthousiasmeerde bezoekers.

Belangrijker is de plotse hype, die er vlak voor de definitieve (en geheime) verkiezing door meer dan vijfduizend Academy-leden toe heeft geleid dat de film met Gwyneth Paltrow voor een grote verrassing kan zorgen. Zeker na de klinkende zege van Titanic vorig jaar zou de Academy niet nog eens alle prijzen naar één film willen laten gaan.

Het zijn natuurlijk nutteloze theorieën over de schimmige en grillige filmwereld, die eens per jaar het wereldnieuws beheerst. Dat er zeven Oscar-kandidaten van Australische komaf zijn, is niet meer dan een aardige statistische voetnoot, evenals de dominante rol van het Italiaanse Life is Beautiful.

Feit is dat menigeen zich volgend jaar nauwelijks meer herinnert wie ook weer met het vergulde beeldje naar huis ging. Oscar Night is in de VS eerder een dag om je onderuit gezakt voor de buis te vergapen aan de glitter van Hollywood. Een vloot van negenhonderd limousines brengt de sterren naar het Oscar-theater, waar ingehuurde specialisten bloedserieus hun mening geven over kleding, juwelen en haardracht. Wie een beetje fatsoenlijk voor de camera's wil verschijnen, is gemiddeld tienduizend dollar kwijt aan zijn of haar verschijning, berekende een mode-expert.

Meer over