Niet bij de wc!

DE REIZIGER NEEMT DE TOUWTJES IN HANDEN. ELF UUR VLIEGEN, DAN WIL HIJ WEL WETEN WAAR HIJ ZIT. STOEL 69D: TE DRUK....

DOOR ERIC VAN DEN BERG

Stoel 25C in de Boeing 747, gangpad: nee! Daar doe je geen oog dicht omdat de KLM-stewardessen urenlang je buurvrouwen zijn; daar vullen ze hun etenstrolley's bij, daar pauzeren ze. En stoel 69D achterin: zo mogelijk nóg erger. Op de route naar de wc's; hier staan continu mensen naast je te wachten die ontzettend nodig moeten.

De reiziger kan kiezen. Vroeg hij tien jaar geleden voorzichtig aan de dame van de incheckbalie om een plaats bij het raam (misschien dat hij zijn huis kon zien liggen), nu kan hij thuis op internet zijn eticketnummer intikken en zijn favoriete stoel aanklikken. Want waarom genoegen nemen met zo'n onhandige tussenstoel? Honderden euro's betaald, en die vlucht met de 747 naar Johannesburg duurt toch echt een uur of elf.

'De reiziger neemt de touwtjes in handen', constateert Transavia. 'Hij wil het zelf doen.' De KLM ziet een forse toename, 'maar het is nog wennen'.

Geen gezeur meer over wie waar en waarom. Geen geklaag nog voordat het vliegtuig de startbaan heeft bereikt. We gaan allemaal op de beste stoel zitten! Zeven tips. De stoel van de piloot telt niet mee.

1. Toestel? Je kunt het overdrijven en éérst kijken met welk vliegtuig je wilt vliegen, en dan daar een maatschappij bij zoeken. Die freaks heb je. Die willen een Boeing 777 met een privé tv-tje in de stoelleuning voor zich, en niet de 747 met een groot scherm vijf rijen verderop. De centimeters beenruimte vinden ze op www.turbulentie.nl of op wwww.airlinequality.com.

Logischer is toch een leuk ticket te boeken en dan te kijken welk toestel daarbij hoort. Wie boekt op internet, krijgt dat soms vanzelf te lezen, vragen bij het reisbureau of het callcenter kan ook. Dan begint de voorbereiding: zoek op hoe het vliegtuig eruitziet. Veel maatschappijen (onder meer de KLM) tonen op hun site de configuratie van de vliegtuigen, met stoelnummers, wc's en pantry's en al.

Voor gevorderden: kijk op sites die er een studie van hebben gemaakt. Op www.seatguru.com (Your enlightened guide to airline seating) en www.seatexpert.com (You will have the pick of the house) zijn de beste en slechtste stoelen in tientallen vliegtuigen van commentaar voorzien. Stoel 29D in de Airbus 330 van Lufthansa: oppassen, tafeltje zit in leuning verwerkt, de stoel is smaller. En de passagier in first class-stoel 4C in de MD 88 van Delta kan zijn leuning niet honderd procent naar achteren doen (maar die moet maar even niet zeuren).

2. Raam? De klassieker. Toch wel lekker, vooral op de lange nachtvluchten. Leunen tegen de zijwand, beetje dromen boven de wolken. Op een korte Europese vlucht zul je meer zien dan op een lange intercontinentale vlucht op tien kilometer hoogte. Wie 's avonds naar het zuiden vliegt en de zonsondergang wil zien, kiest voor de rechterkant van het vliegtuig. Stoel A zit altijd links.

En aaargh, die tussenstoel. Vooral voor wie alleen reist soms de hel boven aarde. Linkerbuurman te dik, rechter praat te veel. En je kunt een half etmaal geen kant op.

Een stoel aan het gangpad is altijd beter, zeker op korte vluchten. Meer armruimte. Op lange vluchten ook de beste plek voor vaakplassers. Lange mensen die beenruimte nodig hebben, kunnen zich er iets makkelijker bewegen, al valt dat ook vaak tegen: komen ze weer met dat karretje.

3. Nooduitgang? Dé plek voor meer beenruimte. Is niet altijd te reserveren, omdat officieel niet iedereen daar mag zitten. De passagier mag geen gehandicapte zijn, moet vijftien jaar of ouder zijn, en moet zo'n 20 kilo kunnen tillen (de deur). De stewardess behoort voor de vlucht aan de passagiers te vragen of ze bereid zijn in geval van nood de deur te openen en/of naar buiten te gooien. Anders: sorry! Sommige maatschappijen geven die stoelen wel van tevoren weg. Gewoon vragen! Meeste kans op de dag van de vlucht zelf. Neem in de 747 nooit de raamplek bij de nooduitgang; daar zit de deur zelf in de weg.

4. Voorin? Wie voorin zit, kan over het algemeen bij aankomst als een van de eersten het vliegtuig verlaten. Dit zijn wel vaak plekken waar toiletten, kasten en pantry zitten, en dus veel mensen rondlopen. Achterin het toestel heb je meer last van turbulentie (en van mensen die hun benen strekken). Middenin is - zeker in de 737, die op veel Europese routes wordt gebruikt - het beste want stabieler. Is ook beter voor de rust; hier mlopen minder mensen. Minpuntje: meestal zitten de motoren in de buurt.

5. Babies? Blijft behelpen. De stoelen voor reizigers met een baby staan doorgaans in de middelste rij, vooraan tegen een serviceblok aan. Er is meer beenruimte en er kan een wieg worden opgehangen. Op zichzelf oké, maar meestal hangt er een tv-scherm pal voor je neus, dat ook 's nachts (licht)overlast zal geven. Bovendien kun je geen tas onder de stoel voor je stoppen (die is er niet), en dus moet je voor elk doekje of speeltje opstaan en graaien in de bagagekleppen. Proberen: mama neemt een raamstoel en papa een gangpadstoel en ze hopen dat de tussenstoel vrij blijft. Als er toch iemand tussenin komt zitten, wil die vast wel ruilen.

6. Veilig? Kunnen we kort over zijn: geen stoel is veiliger dan een andere.

7. Wanneer? Wacht niet tot op Schiphol met een stoel uitkiezen. Bij veel maatschappijen kun je vanaf een dag tevoren inchecken op internet (en de bagage bij een speciale balie afgeven). Houd er rekening mee dat vermoedelijk niet alle vrije stoelen worden getoond. Iemand met een duurder ticket heeft meer te kiezen. Sommige stoelen worden pas vlak voor vertrek vrijgegeven, dus voor wie zich keurig twee uur voor vertrek meldt aan de balie is nog niet alles verloren.

Meer over