Nederlanders maken 'corporate graffiti'

Soms probeert een kunstenaar zijn naam te vestigen door hem gewoonweg ergens op te zetten...

Op enkele van de talloze Berlijnse bouwborden, onder de namen van opdrachtgever, architect en aannemers, verscheen plotseling in precies dezelfde keurige letters de tekst 'Kunst und Design Steffen Maas und Marc Bijl'.

Maas en Bijl, twee jonge kunstenaars uit Rotterdam, werkten de afgelopen drie maanden in Berlijn. Ze kregen een beurs en gastatelier van het Fonds voor Beeldende Kunst om te reageren op hun tijdelijke omgeving.

Het werd een commentaar op de steeds grotere inmenging van de bedrijfsarchitectuur in de openbare ruimte. In een brief aan een boze bouw-manager leggen de twee beleefd uit dat hun opschrift op zijn bord geen reclame voor hunzelf is, maar 'corporate graffiti'.

De vermenging van commercie en stadsleven beleeft zijn hoogtepunt in het nieuwe Sony Center. Marc Bijl toonde aan dat het centrum slechts doet of het openbare ruimte is. Op de video, die op de afsluitende expositie werd getoond, is te zien hoe hij op het gezellige plein met een gitaar 'Rocking in a free world' zingt. Na enige tijd wordt hij beleefd weggejaagd door een nauwelijks herkenbare veiligheidsfunctionaris, die hem er op wijst dat hij zich niet op straat bevindt, maar op het terrein van Sony Corp.

Grafisch ontwerper Steffen Maas bracht onder de parfum- en couturier-namen in de sjieke Friedrichsstraße in even voorname letters 's nachts de namen 'Martin Heidegger', en 'Georg Hegel, Berlin' aan, om de merknamen-industrie in een ironisch licht te stellen. Als kinderen van hun tijd uiten ze geen vlammend protest. 'We spelen er mee', zegt Steffen Maas.

Soms wordt spel werkelijkheid. De bouwheer van het enorme 'Spreepalais am Dom', op wiens bord ze ook hun namen plakten, nodigde hen uit de bouwplaats echt van kunst te voorzien. 'Ze hebben ons wel verrast. Nu moeten we snel iets bedenken', zegt Marc Bijl.

Meer over