Nederlander eet minder vlees, maar betaalt meer

Nederlanders eten minder vlees, maar zijn er wel meer voor gaan betalen. Dat blijkt uit cijfers die het Productschap voor Vee, Vlees, Pluimvee en Eieren heeft bekendgemaakt.

VAN ONZE VERSLAGGEVERMAC VAN DINTHER

AMSTERDAM - Het gemiddeld vleesverbruik in Nederland lag vorig jaar op 84,2 kilo. Dat is bijna een kilo minder dan in 2011. Voor het vleesverbruik wordt het totale slachtgewicht berekend, inclusief koppen en botten. De daadwerkelijke consumptie is ongeveer de helft daarvan.

Voor die kilo minder werd 40 miljoen euro meer betaald. De uitgaven aan vlees van Nederlandse huishoudens steeg in 2012 naar 2,48 miljard euro, een recordbedrag. Volgens het productschap komt dat doordat vlees duurder is geworden als gevolg van de wereldwijde prijsstijgingen van de grondstoffen van veevoer (mais, soja). Daardoor hebben supermarkten ook minder gestunt met vlees.

Volgens een woordvoerster kiezen consumenten ook vaker voor duurzamer en diervriendelijker geproduceerd vlees. Dat is goed te zien bij kip. De kipconsumptie bleef ongeveer gelijk op ruim 10 kilo per persoon. Maar het aandeel scharrelkip nam toe tot 5 procent. 'Een paar jaar geleden was dat nog maar 1 procent.'

Wakker Dier

Het productschap meent dat die trend al langer bezig is en niets te maken heeft met de acties van Wakker Dier tegen de plofkip. Sjoerd van de Wouw, campagneleider van Wakker Dier, waagt dat te betwijfelen: 'Het is wel duidelijk dat de verschuiving in kipconsumptie mede door onze acties komt.'

Van de Wouw denkt ook dat het productschap de cijfers rooskleuriger voorstelt dan ze zijn. Volgens hem is er sprak van een daling van de kipconsumptie. 'We hebben gedurende het hele vorige jaar gezien dat het slecht ging met de kipverkoop. Het zou raar zijn als dat in het laatste kwartaal ineens is goedgemaakt.'

Wakker Dier heeft de laatste maanden de supermarkten Albert Heijn en Jumbo op de korrel genomen om plofkip uit het schap te krijgen. Een woordvoerster van AH wil niet zeggen of dat effect heeft gehad op de consument. 'Daar doen we geen uitspraken over.' Ze benadrukt dat AH druk bezig is met 'verduurzaming' van kip zoals het eerder al met varken heeft gedaan. Het huismerk varkensvlees van AH heeft één ster van de Dierenbescherming. 'Maar met kip is dat een stuk ingewikkelder. Dan praat je over vrije uitloop en andere rassen.'

Het vleesverbruik in Nederland vertoont al jaren een licht dalende lijn, onder meer door de opkomst van flexitariërs. Driekwart van de Nederlanders eet minimaal een keer in de week geen vlees.

Van de Wouw ziet een trendbreuk. 'De komende jaren zullen de grondstoffenprijzen alleen maar verder stijgen. Bovendien komt er een nieuwe generatie op die vlees eten minder vanzelfsprekend vindt. Als dat doorzet, gaat het hard.'

undefined

Meer over