Nedcar moet flink in banen snijden

Nedcar ontkomt niet aan de bezuinigingswoede van moederbedrijf Mitsubishi. De Limburgse autofabrikant verwacht het personeelsbestand binnen vijf jaar te verminderen van 5200 tot 3600 mensen....

Nedcar-directeur C. Dewulf denkt gedwongen ontslagen te kunnen voorkomen. Hij voorziet weliswaar dat eind 2005 circa 1600 werknemers minder 'onder de Nedcar-vlag' werkzaam zullen zijn. Maar Nedcar hoopt een groot deel van het overtollige personeel te kunnen plaatsen bij toeleveranciers. Daarnaast telt Nedcar zevenhonderd uitzendkrachten.

Onder het personeel is onrust ontstaan over de inkrimping. Volgens Dewulf stuit de afslankingsoperatie vooral op emotionele weerstand. 'Veel mensen voelen zich nauw verbonden met Nedcar. Ze zijn nogal conservatief en koesteren hun Nedcar-badge. Als ze die moeten inruilen voor de badge van een toeleverancier, stuit dat op verzet', zei hij gisteren.

In 2004 begint Nedcar met de productie van compacte personenwagens à la de Smart, die Mitsubishi en diens grootaandeelhouder Daimler-Benz momenteel gezamenlijk ontwikkelen. Daarbij krijgen de toeleveranciers een steeds belangrijker rol toebedeeld. Naast de fabriek in Born wordt een bedrijventerrein ontwikkeld voor toeleverende bedrijven.

Het 'Industrial Park' heeft door allerlei bezwaarprocedures forse vertraging opgelopen. Volgens Dewulf dringt de tijd. Hij onderstreept dat binnen een halfjaar de eerste schop de grond in moet.

De onderhandelingen met toeleveranciers worden bemoeilijkt door de eis van Mitsubishi dat Nedcar binnen twee jaar 15 procent moet bezuinigen op de inkoop. Dewulf denkt dat te realiseren door een efficiënter voorraadbeheer en betere logistiek.

Vanwege de inzakkende automarkt heeft Nedcar de productie verminderd van 220 tot 200 duizend wagens. Het is de bedoeling dat de huidige modellen (Mitsubishi Carisma en Volvo V40) langzaam worden 'uitgefaseerd' en in 2004 uit productie worden genomen. Alleen de productie van de Space Star zal wat langer doorlopen, en wel tot in 2006.

Nedcar verwacht dat de productie van de nieuwe 'Z-car' (de echte naam van de compacte wagen moet nog worden onthuld) na twee jaar een piek zal bereiken. Dat is het moment dat de autofabriek door uitbesteding en rationalisering 1600 mensen minder denkt nodig te hebben. De productiecapaciteit zal dan maximaal 250 duizend autos bedragen.

Meer over