Neanderthalers op de vuist

Drie buitenlandse correspondenten van de Volkskrant schrijven de resterende tijd van dit jaar over de volgens hen opmerkelijkste televisie van 2001 in hun land....

Peter de Waard

De omroepbijdrage in Groot-Brittannië bedraagt 109 pond per jaar (bijna 400 gulden), maar daar zou je dan ook de beste televisie ter wereld voor moeten krijgen. 'Al het creatieve talent dat de Fransen steken in filosofie, de Italianen in stijl en de Duitsers in machinebouw, gaat bij ons naar de televisie', schreef de Financial Times onlangs. Wie denkt dat de Britse televisie een aaneenschakeling van hoogtepunten is, komt echter bedrogen uit.

Een groot deel van de zendtijd wordt, net zoals overal elders, gevuld met keuvel-, tuin- en kookprogramma's, quizzen, eindeloze soaps als Coronation Street en Eastenders, de twaalfde herhaling van Daar komen de Schutters en inmiddels zoveel uit Nederland overgewaaide reality-programma's dat John de Mol soms de grootleverancier van de BBC en ITV lijkt te zijn geworden.

Maar het zij de Britse zenders vergeven zo lang daar af en toe briljante producties tegenover staan. Met bewerkingen van ondermeer Nancy Mitfords Love In A Cold Climate en Anthony Trollope's The Way We Live Now bewees de BBC in 2001 zijn meesterschap in kostuumdrama's.

Drama werd afgelopen jaar steeds vaker gekoppeld aan historische documentaires zoals in ITV's Six Wifes of Henry VIII. Onder het motto 'Geschiedenis is de nieuwe rock 'n roll', haalde Simon Schrama met zijn ambitieuze project A History of Britain topnoteringen in de kijkcijferranglijsten en slaagden ook andere televisiemakers erin om met series over de Vikingen en de slagvelden van de beide wereldoorlogen enorme hoeveelheden kijkers te mobiliseren. Inmiddels wordt zelfs de prehistorie gereconstrueerd en deinst de BBC er niet voor terug om Neanderthalers op de vuist te laten gaan met mammoeten en rinocerossen.

Maar de 'geldsmijterij' beperkt zich niet alleen tot drama en historie. Sir David Attenboroughs The Blue Planet - een met engelengeduld opgenomen natuurserie over het leven onder de waterspiegel - was een even kostbare als magistrale productie.

Uiteindelijk viel echter alles in het niet bij de actualiteit na 11 september. Aanslagen en oorlogen vormen blijkbaar het ideale decor voor Britse televisiepersonality's.

Pal voor de meest bloedige taferelen staat altijd wel een BBC-verslaggever . De BBC mobiliseerde zoveel mankracht in Afghanistan dat oorlogsverslaggever John Simpson even heel serieus dacht dat de Britse staatsomroep onder zijn commando Kabul had bevrijd. Voor zo'n glorieuze intocht leg je grif 109 pond neer.

Meer over