Nieuws

Nationale Ombudsman: meer dan 500 klachten over afwikkeling coronasteun voor ondernemers

Ondernemers lopen tegen tal van problemen aan met de coronasteun van de overheid. Zij ergeren zich aan foute of onduidelijke informatievoorziening, trage hulpverlening, bureaucratie en het gebrek aan coulance bij het terugvorderen van voorschotten.

Een lege keuken in het Van der Valk-hotel in Enschede. Het bekende horecabedrijf vreest dat er ondernemingen gaan vallen, vanwege de coronacrisis.  Beeld ANP
Een lege keuken in het Van der Valk-hotel in Enschede. Het bekende horecabedrijf vreest dat er ondernemingen gaan vallen, vanwege de coronacrisis.Beeld ANP

Dit constateert Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen nadat in korte tijd meer dan vijfhonderd klachten zijn binnengekomen bij de overheidswaakhond. De Ombudsman opende op 1 maart een meldpunt, bedoeld als startschot voor een onderzoek naar de moeizame toegang van zzp’ers tot schuldhulpverlening. In plaats daarvan grepen zelfstandigen en andere kleine ondernemers het meldpunt aan om te klagen over de gebreken van de coronasteunmaatregelen van de overheid.

Zo kunnen sommige ondernemers geen aanspraak maken op steun door een fout in hun registratiecode bij de Kamer van Koophandel. Anderen komen in financiële problemen doordat zij dankzij het ontvangen van de TOZO-uitkering (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers) plots een extra belastingaanslag op de deurmat kregen.

Taxichauffeur

De Utrechtse taxichauffeur Dick Bakker (60) kreeg het eerste kwartaal van dit jaar plots helemaal geen TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) meer. Dit kwam doordat de overheid zich bij het berekenen van zijn vaste lasten baseerde op het eerste kwartaal van 2019, toen Bakker door een operatie vijf weken niet kon werken. Voor het aanvragen van TVL had Bakker afdrukken nodig van zijn aangiften omzetbelasting, maar dat kon bij de Belastingdienst alleen op schriftelijk verzoek. ‘Dus stuurde ik een brief. Daarna kreeg ik wekenlang geen reactie. Terwijl ik echt in geldnood zat.’

Toen Bakker zich in arren moede bij de Nationale Ombudsman meldde, die ervoor zorgde dat de Belastingdienst de aangiften onmiddellijk gaf, reageerde een Belastingdienst-medewerker verbolgen dat de hulp van de ombudsman had ingeroepen. ‘Toen dacht ik: jij voelt duidelijk niet aan in wat voor situatie ik zit. Ik kon niet anders.’

Voor ombudsman Van Zutphen zijn de klachten aanleiding tot een onderzoek. ‘Bij veel ondernemers die zich tot mij wenden staat het water aan de lippen en is het einde van hun levensvatbare bedrijf nabij’, zegt Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. ‘Ze hebben het gevoel dat ze er helemaal alleen voor te staan en vinden dat zij door de strenge en starre regels onvoldoende worden ondersteund. Ik maak mij hier zorgen over en vind het belangrijk dat hun signalen niet onopgemerkt blijven.’

Meer over