Reportage

Naar The Mall of the Netherlands kom je voor een dagje uit

Erg druk is het nog niet op de openingsdag van The Mall of the Netherlands; winkelen mag immers alleen op afspraak.  Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Erg druk is het nog niet op de openingsdag van The Mall of the Netherlands; winkelen mag immers alleen op afspraak.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Een in het slop geraakt buurtwinkelcentrum in Leidschendam is omgekat tot een fonkelende koophal voor het ganse gezin, zoals Nederland die tot nu dusver niet kende, en waar speciaal voor de mannen de nieuwste auto’s te zien en te bepotelen zijn. ‘We willen de bezoekers een viersterrenervaring bieden.’

Alles is overdekt in The Mall of the Netherlands, dat plaats biedt aan 280 winkels, restaurants, bars, supermarkten, eetketen, een megabioscoop, een Instagrammuseum en een gamehal. De gebruikte materialen als natuursteen en hout ogen warm en luxueus, er zijn stewards om iedereen welkom te heten, er komt een crèche en een opvang voor honden. Zelfs de toiletten zijn bakens van hygiëne, design en ruimte.

Westfield Mall of the Netherlands heet het fonkelnieuwe winkelcentrum officieel. Klinkt groots en hoogdravend, is het ook. Wie er pal voor staat, met z’n rug naar het diepdroeve Fletcher Hotel Leidschendam, moet het hoofd in de nek leggen om het golvende dak te kunnen zien, en datzelfde hoofd roteren van links naar rechts om de hele breedte van het bouwwerk te kunnen bevatten.

Consumentenwalhalla

Het is 117.000 vierkante meter groot en ontworpen door Roberto Meyer (MVSA Architects), die ook tekende voor het ontwerp van het station Rotterdam Centraal. Donderdag ging het lang aangekondigde consumentenwalhalla eindelijk open, zij het zonder toeters en bellen. Winkelen kan in verband met de coronamaatregelen vooralsnog alleen op afspraak. De bioscoop, de speelhal en het Eettheater zijn nog dicht.

Bart van Twillert, country manager Nederland bij Unibail-Rodamco-Westfield, is niettemin euforisch. Jaren is hij bezig geweest om het in het slop geraakte buurtwinkelcentrum Leidsenhage om te katten tot een betere en modernere versie van zichzelf. Toen Unibail-Rodamco in 2018 fuseerde met Westfield, de eigenaar van grote winkelcentra in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië, werden de contouren van de nieuwe koophal helder.

Het moest een mall worden zoals die in het buitenland al jaren goede zaken doen, maar in Nederland niet bestaan. Zeker, er is het recentelijk zeer verdienstelijk opgepimpte The Mall in het Utrechtse Hoog Catharijne van 100.000 vierkante meter, maar dat is een winkelcentrum in de binnenstad en niet, zoals in het buitenland gebruikelijk is (en nu in Leidschendam dus), in de periferie. Een mall die geen passantenplek is, maar een bestemming op zich.

Chic en internationaal

Het moet gezegd: de Westfield Mall of the Netherlands ziet er van binnen chic en internationaal uit, als een kruising tussen het nieuwe Hoog Catharijne en het winkelgebied van Schiphol. Het winkelaanbod verschilt weinig van dat in de grote Nederlandse steden: denk aan Zara, Hema en Etos – maar dan met fraaie nieuwe interieurs – afgewisseld met lingerieketens, sneakerwinkels, koffiezaken, woonwinkels en wat luxere boetieks. Eén straatje, The Gallery gedoopt, huisvest hippe winkels als Skins Cosmetics, Ace & Tate en Coef. Wat er wél anders is dan in de binnenstad: alles is even proper en elegant.

‘We willen de bezoekers een viersterrenervaring bieden’, zegt Van Twillert. ‘Maar het moet hier ook weer geen PC Hooftstraat worden qua exclusief aanbod, anders komen we nooit aan de gewenste 100 duizend bezoekers per dag. Mensen moeten hierheen komen voor de sfeer. Om een dagje uit te zijn. Daar is behoefte aan, je merkte tijdens de eerste lockdown dat hele gezinnen naar het afvalperron gingen, om maar een uitje te hebben. Hier kun je shoppen, eten, naar de bios, bowlen, gamen en boodschappen doen.’

Het gebouw is ontworpen door Roberto Meyer, de architect van het station Rotterdam Centraal. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Het gebouw is ontworpen door Roberto Meyer, de architect van het station Rotterdam Centraal.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Ballenbak voor mannen

Slimme zet van URW om het voor mannen extra aantrekkelijk te maken: er zijn showrooms waar de nieuwste modellen van Polestar en MG te zien en bepotelen zijn, en als dat bevalt eventueel aan te schaffen. Is dat een soort ballenbak voor mannen, zodat ze zich niet hoeven vervelen als hun vrouwen kleren passen? ‘Welnee’, zegt Van Twillert, ‘dit is niet bedoeld als man cave, dit is een nieuwe manier van auto’s verkopen, weg van de traditionele autoboulevard. Daarnaast zetten we ook flink in op mannenmodewinkels, want daar zit groei in.’

Heel veel gewinkeld wordt er niet op de dag van de opening, wat logisch is als het op afspraak moet. Van Twillert verheugt zich alvast op de echte opening, als het weer mag, en belooft dat er een grote artiest zal komen om het geheel luister bij te zetten. In Frankrijk kwam bijvoorbeeld John Legend zingen. ‘Dat is zo’n beetje ons niveau. Ik heb niks tegen Nederlandse artiesten, maar die komen dan maar door de week optreden.’

Meer over