Naar de kleren blijft het gissen

De vraag hoe Marianne Faithfull er uitziet in een colbert van Viktor & Rolf, wordt niet 1, 2, 3 beantwoord in het nieuwe modetijdschrift Another Magazine....

Gert Jonkers

Dat geeft al aan hoe belangrijk kleding gevonden wordt in het bijna driehonderd pagina's dikke modeblad: niet belangrijk genoeg om er geen enorm umfeld bij te slepen. Het blad is zo divers, 'omdat we behoefte hebben aan wat spirituele bevrediging', schrijft hoofdredacteur Jefferson Hack .

En daarmee is het probleem van Another Magazine aangegeven. Het cynisme druipt van de titel af: al weer een tijdschrift. Het prijst zichzelf op een banderol aan als 'the only international fashion magazine for men & women', hetgeen gewoon niet waar is: Dutch is dat ook, net als het vorige maand verschenen Spruce, en i-D en Dazed & Confused eigenlijk ook.

Gek genoeg probeert Another Magazine in de artikelen die mode handig te ontwijken, op een saai vaktechnisch verslag van de afgelopen damesmodeshows na. Voor het overige: hoeveel mensen zijn er die foto's van de nieuwe kleren van Balenciaga en Chanel willen zien en ondertussen verhalen willen lezen over de sprekende aap van Dr. Lyn Miles, of de ontdekking van een inktvis voor de kust van Sulawesi ?

Het is best leuk een beetje 'nerdy' over te komen, maar op deze manier wordt de relatie tussen tekst en beeld wel heel vaag. Another Magazine introduceert ook een nieuw genre: de napublicatie, met verhalen en boek-episodes van Woolf, Nabakov en Flaubert en het laatste interview met Marilyn Monroe, in een speciaal tekstkatern op krantenpapier.

Verreweg het aardigst daarin is het stuk van Harmony Korine . Hij schreef een hilarisch in memoriam van een man die z'n vermogen nalaat aan 'Klausee', een Duitse herdershond met twee poten, aids, suikerziekte en een voorkeur voor abrikozen en caramel. 'Klausee blafte ooit een keer zo hard dat zijn longen op het waterbed van z'n baasje terecht kwamen', schrijft Korine.

Een fijn doch kort stuk, en het is ook leuk dat het blad kunstenaar Jake Chapman voor een reportage naar het christelijke pretpark The Holy Land Experience in Florida stuurde. De poging om van Another Magazine een halfjaarlijkse modebijbel te maken - er zit zelfs een leeslint in - is niet geslaagd; daarvoor kom je gewoon te weinig over mode te weten, ook niet op al die fraaie foto's. Hadden die 84 pagina's modeadvertenties er niet in gestaan, dan had niemand begrepen wat het concept van het blad was.

De opzet van Another Magazine is duidelijk: de redactie is dezelfde als die van het behoorlijk geslaagde mode- en muziekblad Dazed & Confused, en dat blad staat al bomvol modeadvertenties, dus hoe genereer je nog meer omzet? Met een zusterblad. Qua redactionele invulling zijn ze er nog niet helemaal uitgekomen.

Wat dat betreft ontkomt Another Magazine niet aan de vergelijking met Spruce, het nieuwe modeblad van de makers van Wallpaper. Ook dat is zo'n twee keer per jaar verschijnende stijlbijbel, met nóg meer advertenties , maar met ook echt veel interessant nieuws en inzichtelijke verhalen over mode, een goede modeagenda, en ook z'n nerd-moment met een reportage over naaimachines.

Meer over