NIEUWS

Na rampjaar hoopt Ryanair op terugkeer van net iets meer dan de helft van zijn reizigers

Na een recordverlies van 815 miljoen euro vliegt Ryanair ‘met nul zicht’ zijn nieuwe boekjaar in. Zelfs de nabije toekomst is zo troebel dat Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij – gemeten naar aantallen passagiers – ‘geen betekenisvolle’ voorspellingen durft te doen voor de omzet of de winst in het lopende boekjaar.

Vliegtuigen van Ryanair staan langdurig geparkeerd op het vliegveld van Dublin. Beeld REUTERS
Vliegtuigen van Ryanair staan langdurig geparkeerd op het vliegveld van Dublin.Beeld REUTERS

Ryanair publiceerde maandag de cijfers over het gebroken boekjaar 2021. Het begin daarvan viel precies samen met de start van de coronapandemie vorig jaar maart in Europa, de enige markt waarop het bedrijf actief is. De cijfers laten het desastreuze effect zien voor de luchtvaart van een jaar met reisverboden, quarantaineregels en nationale lockdowns.

Tussen maart 2020 en maart dit jaar vervoerde Ryanair net iets minder dan 20 procent van de bijna 149 miljoen reizigers die het een jaar eerder aan boord van zijn vliegtuigen zag.

Honderdduizenden vluchten vervielen, van de ruim driekwart miljoen die het bedrijf in een gewoon jaar uitvoert. Van de vliegtuigen die wel de lucht ingingen, waren de stoelen gemiddeld voor 71 procent bezet, tegen 95 procent normaal. Voor een luchtvaartmaatschappij die eenderde van zijn inkomsten haalt uit ‘bijkomstigheden’ zoals toeslagen voor koffers, betekent dat een extra aderlating.

De jaaromzet daalde van bijna 8,5 miljard euro naar ruim 1,6 miljard. De winst van ruim 1 miljard in 2019 veranderde in een verlies van 815 miljoen, het hoogste uit het 35-jarig bestaan van Ryanair.

‘Uitdagend jaar’

Net als de rest van de luchtvaart hoopt Ryanair dat het grootste deel van de Europeanen in september is ingeënt tegen het coronavirus. Maar het komende jaar blijft ‘uitdagend’, aldus het bedrijf, ‘met overal de onzekerheid wanneer en waar de lockdowns en reisrestricties worden versoepeld.’ Hoewel de boekingen aanzienlijk zijn gestegen vanaf april weet Ryanair niet wat het voor de rest van het jaar kan verwachten, ook omdat klanten met boeken wachten tot vlak voor de datum waarop ze willen reizen.

Alleen met veel slagen om de arm durven de Ieren iets te zeggen over het komende jaar. Die verwachtingen zijn somberder dan voorheen. Zo ging de maatschappij eerst uit van 80 tot 120 miljoen reizigers. Het bedrijf denkt nu uit te komen in de buurt van het laagste van die twee getallen. Als dat uitkomt, verwacht Ryanair ‘op dit moment net quitte’ te spelen. Daarvoor moet de vaccinatiegraad zo hoog komen te liggen dat Europese regeringen hun reisbeperkingen kunnen versoepelen voor de zomerpiek aanbreekt. In dat scenario zijn deze zomer nog geen prijsstijgingen te verwachten, zei topman Michael O’Leary in een tv-interview. Maar voor eind dit jaar en richting de zomer van 2022 zijn duurdere tickets niet uit te sluiten, waarschuwde hij. ‘Het lijdt geen twijfel dat er circa 20 procent minder capaciteit (aantal stoelen, red.) zal zijn.’

Minder loon

De jaarcijfers laten zien dat het personeel van Ryanair voor een groot deel van de kosten opdraait. Het bedrijf kondigde vorig jaar mei aan 3.000 van de 20 duizend banen te schrappen. Dat aantal werd een paar maanden later ‘aanzienlijk’ teruggeschroefd nadat een meerderheid van de piloten en cabinepersoneel akkoord was gegaan met minder loon en aanpassingen van de arbeidsvoorwaarden. De personeelskosten voor Ryanair werden daardoor meer dan gehalveerd, van 1,1 miljard naar 472 miljoen euro.

Deze week presenteert ook concurrent EasyJet zijn jongste cijfers. Analisten denken dat dit bedrijf net als Ryanair beter is opgewassen tegen de crisis dan concurrenten als Lufthansa en Air France-KLM. Die moeten grote internationale netwerken overeind houden om hun vliegtuigen met ‘overstappers’ voor verre bestemmingen te vullen.

RYANAIR VECHT IN DE LUCHT EN VOOR DE RECHTBANK

Hoewel Ryanair nog geen enkele rechtszaak in Brussel heeft gewonnen, blijft het Ierse bedrijf procederen tegen de steun die nationale luchtvaartmaatschappijen van hun regeringen krijgen, zoals KLM, Air France en Lufthansa. Aan de lijst van doelwitten heeft Ryanair Croatian Airlines toegevoegd. Dat heeft 90 miljoen aan overheidshulp gekregen. Ryanair zit de Kroaten niet alleen bij de rechter dwars. De Ieren hebben ook de opening van hun vestiging in Zagreb versneld. Het gaat daar nu al vanaf eind juli vliegen, in plaats van pas op 1 september, en op veertien bestemmingen (waren er twaalf).

Meer over