Nieuws

Na nog geen week houden sommige winkeliers het afhalen van internetbestelling weer voor gezien

De klandizie die de versoepeling van het winkelverbod oplevert, en het afhalen van onlinebestellingen mogelijk maakt, is voor sommige winkeliers te klein. Ze hebben hun deuren alweer gesloten.

In Nijmegen kunnen mensen vanaf de straat bestellen middels een QR-code en de bestelling vervolgens bij de deur opwachten.  Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
In Nijmegen kunnen mensen vanaf de straat bestellen middels een QR-code en de bestelling vervolgens bij de deur opwachten.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Een woordvoerder van de brancheorganisatie Inretail – met 13 duizend aangesloten ondernemers – zegt signalen over afhakers op te vangen. ‘Ook het barre weer van de afgelopen dagen is niet echt uitnodigend geweest.’ Inretail kan nog niet zeggen of er sprake is van een bredere trend.

Op de dag dat de winkels weer open mochten voor ‘click & collect’ zei 72 procent van de Inretail-leden in een flitspeiling mee te zullen doen. Slechts 7 procent stelde heropening uit onder meer omdat ze de (sneeuw)bui al zagen hangen.

Maar de verwachtingen over de beperkte winkelopeningen waren al niet hooggespannen. Volgens de peiling berekende 56 procent van de ondernemers dat online-bestellingen afhalen in de winkel maximaal 10 procent meer omzet zou opleveren dan zonder de optie voor ‘click & collect’. Ruim eenvijfde verwachtte 10 tot 20 procent meer omzet.

‘De winkeliers hebben de cruciale kerst- en uitverkoop gemist’, aldus de zegsman van Inretail. ‘De meesten hebben het moeten doen zonder twee maanden omzet.’ Een aantal winkeliers verkoopt ook producten die zich niet lenen voor ‘click & collect’. ‘Een bruidsjurk moet je passen en op maat laten maken.’

‘We hebben ondernemers met grote winkels waar anderhalve meter afstand houden geen enkel probleem is, maar die wel met bijvoorbeeld trouwpakken bij consumenten langs mogen en dan een krappe woonkamer binnenstappen waar vier, vijf mensen zitten.’

Marge maken op de verkoop

Babyspeciaalzaken hebben weer een ander probleem: omdat de pakketbezorging ook hinder ondervindt van de slecht begaanbare wegen, kunnen ze producten niet op tijd bij klanten krijgen bij wie het kindje zich eerder aandiende dan verwacht.

Niet ter plekke kunnen ruilen is een ander obstakel, in het bijzonder bij kleding en schoeisel. ‘We hebben gezien dat klanten hun kinderen in de auto voor de winkel hun schaatsen lieten passen.’ Dat soort ‘overtredingen’ is wel oogluikend toegestaan. ‘Waar winkeliers blij mee zijn, is dat ze hun klanten weer eens spreken. Dat geldt andersom voor consumenten ook die al maanden thuis zitten en eindelijk eens een ander gezicht zien.’ Sommige winkeliers hanteren om die reden dan ook een ruimere afhaaltijd.

Voor sommige winkeliers betekent het afhalen van internetbestellingen in elk geval dat ze misschien weer wat marge maken op de verkoop. ‘Als je voor boeken van 10, 15 euro een bezorger moet inhuren, hou je niks over.’

De enige manier waarop de middenstand het gaat redden is de heropening van de winkels, naar verwachting op 3 maart, zegt Inretail. Volgens de organisatie heeft het protocol ‘veilig winkelen’, dat voor de nieuwe lockdown van 15 december van kracht was, bewezen dat consumenten veilig kunnen shoppen.

Middenstanders in Klazienaveen lieten dit weekeinde weten dat ze 2 maart weer opengaan, ook als het kabinet besluit de lockdownmaatregelen te verlengen. Een eventuele boete nemen de winkeliers voor lief, verklaarde de voorzitter van de winkeliersvereniging, Harry van der Vede tegen RTV Drenthe. ‘Het alternatief is erger. We gaan er gewoon aan.’

Er waren vorige week ook winkeliers en ketens die al bij voorbaat lieten weten dat ze hun deuren gesloten zouden. Daaronder was de modeketen Primark, dat twintig filialen in Nederland heeft. Primark wordt zwaar getroffen door de coronacrisis omdat het bedrijf geen webshop heeft. ‘Onze prijsstellingen maken van online geen optie’, zei Kevin Tulip, algemeen directeur Primark Benelux, recent tegen het vakblad RetailTrends.

In Nederland telde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in 2019 bijna 67 duizend non-foodwinkels en ruim 19 duizend supermarkten en voedingswinkels.

Lees ook

Eindelijk mag de middenstand de deuren op een kiertje openen, om vooraf bestelde pakjes te overhandigen. Voor de omzet maakt het amper uit. Maar het is een verademing dat klant en winkelier weer even rustig kunnen praten, zeiden ze vorige week woensdag. ‘We moeten niet vergeten hoe belangrijk dat is.’

Al voor de versoepeling voor winkels een feit was, leverde die al hoofdbrekens op. Zoals: staan de straten straks vol met wachtende mensen? De vijf minuten die Action biedt, lijken krap, maar in België is volgens de woordvoerder gebleken dat het prima werkt.

Meer over