Na mislukte beursgang haalt Agendia alsnog 50 miljoen op

Het Nederlandse medische biotechbedrijf Agendia heeft na de afgeblazen beursgang van vorig jaar toch nieuw kapitaal weten op te halen. Het kreeg 50 miljoen euro van private investeerders.

AMSTERDAM - Met de injectie wil Agendia zijn borstkankertests verder commercialiseren, vooral voor de Amerikaanse markt. Ook steekt het bedrijf geld in de ontwikkeling van nieuwe diagnosetechnieken voor onder andere darmkanker.

Agendia, dat is voortgekomen uit het Nederlands Kanker Instituut, kan met een genetische analyse van tumoren voorspellen of een patiënt met borstkanker veel of weinig risico loopt op uitzaaiingen. Op grond daarvan besluiten arts en patiënt of deze chemotherapie krijgt.

Daarmee is het bedrijf een van de voorlopers in de zoektocht naar gepersonaliseerde technieken voor medische diagnose en behandeling.

Een groot deel van het nieuwe geld is afkomstig van Debiopharm, een Zwitsers farmaceutisch concern, dat hiermee de stap maakt van medicijnen naar diagnoses. Omdat medicatie vaak niet aanslaat, is de verwachting dat er steeds meer geld naar tests zal gaan of behandeling wel effect zal hebben.

Bestaande investeerders hebben nieuw geld in de onderneming gestoken. Behalve ING en durfkapitaalverschaffer Gilde zijn dat de familiefondsen van de Rotterdamse ondernemer Aat van Herk en de familie Blokker. De Belgische supermarktfamilie Colruyt is ingestapt.

Daarmee is nu met private partijen gelukt wat vorig jaar met een voorgenomen beursgang niet slaagde. Dat plan werd in juni gestaakt wegens de slechte economische situatie.

Agendia heeft 25 miljoen euro minder bij elkaar geharkt dan het toen hoopte op te halen. Toch moet dat genoeg zijn, zei de Amerikaanse bestuursvoorzitter David Macdonald donderdag. 'Hiermee kunnen we onze plannen uitvoeren om eind 2013 of begin 2014 op het break-evenpoint te komen.' Dan komt er evenveel geld binnen als er wordt uitgegeven.

Agendia boekte in 2010 een verlies van 16 miljoen euro bij een omzet 4,7 miljoen euro. De inkomsten komen van de borstkankertest Mammaprint, die 2.675 euro kost en waarvan er jaarlijks volgens commercieel directeur Bastiaan van der Baan 'enkele duizenden' worden verkocht. In Nederland wordt de test door de meeste zorgverzekeraars vergoed.

De Nederlandse financiers krijgen bij een faillissement van Agendia dankzij een regeling van de overheid de helft van hun inbreng terug (9,5 miljoen).

undefined

Meer over