NieuwsVrachtwagenkartel

Na miljardenboete wacht vrachtwagenproducenten nu grote schadeclaim wegens prijsafspraken

De vrachtwagenproducenten die in 2016 door de Europese Commissie werden bestraft voor jarenlange prijsafspraken, zijn nog lang niet van die zaak af. Van de Europese Commissie kregen ze een boete van 3,7 miljard euro, maar nu hangen hen schadeclaims boven het hoofd tot in totaal 7,5 miljard euro, zo meldt het FD.

De Nederlandse fabrikant DAF is een van de zes vrachtwagenbouwers die prijsafspraken maakten.Beeld ANP XTRA

Dinsdag werd bekend dat brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland denkt voor zijn leden 1,2 miljard euro te kunnen claimen, plus een bedrag aan rente, waardoor het totaal mogelijk op 2 miljard euro uitkomt. TLN is in Nederland niet de eerste die schade claimt. Meer dan een jaar geleden startte MKB-claim al een groepsclaim namens drieduizend klanten die in totaal een schade claimen van 250 miljoen euro.

En dat is alleen nog Nederland. In alle landen van de EU zijn transportbedrijven en hun organisaties zich aan het beraden op schadeclaims. Zij stellen dat ze door de verboden prijsafspraken van het gewraakte kartel tot achtduizend euro per vrachtwagen te veel hebben betaald.

De schadeclaims komen terecht bij de zes vrachtwagenbouwers die tussen 1997 en 2011 prijsafspraken met elkaar maakten. Dat zijn de Nederlandse fabrikant DAF (eigendom van het Amerikaanse Paccar), Daimler, Scania, MAN, Iveco en Volvo/Renault.

Poging tot schikking mislukt

Simon Zuurbier, hoofdjurist van MKB-Claim, zegt dat hij vorig jaar nog heeft geprobeerd een schikking te treffen met de zes fabrikanten. Daarvoor koos hij voor een procedure via de rechter. Maar die poging mislukte. Daarop heeft hij een rechtszaak aangespannen. Volgens hem zijn er ook gesprekken geweest met transportorganisatie TLN over samenwerking, maar ook die gesprekken zijn mislukt.

Het is niet voor het eerst dat een kartel, nadat het is opgerold,  nog wordt achtervolgd door private schadeclaims. In het verleden gebeurde dat ook bij het kartel van waxine-fabrikanten en het autoglas-kartel. In 2017 werd een luchtvrachtkartel waaraan ook Air France-KLM deelnam, opgerold. Ook daar zijn gedupeerde bedrijven bezig claims in te dienen. 

MKB-Claim komt binnenkort met een claim van vijf miljoen euro, namens 50 duizend consumenten, vanwege het beeldschermenkartel dat in 2012 werd opgerold. Daarvan was Philips een van de leden. 

Meer over