Na bel-me-niet ook een register voor bel-niet-aan?

Mei Li Vos (PvdA) pleitte dinsdag in de Tweede Kamer voor een 'bel-niet-aan-register'. Heeft zoiets zin?

Sandra de Jong, woordvoerder Consumentenbond

'Veel consumenten zijn niet gediend van verkopers die ongevraagd voor hun deur staan. Colportage is de meest indringende verkoopmethode en juist daarvoor kunnen consumenten zich niet afmelden. De Consumentenbond pleit daarom al geruime tijd voor een wettelijk bel-niet-aan-register om ongevraagde verkoop aan de deur tegen te gaan. Sinds juli 2012 ondertekenden bijna 12 duizend consumenten de oproep voor zo'n register.'

Jorna Leenheer, onderzoeker Centerdata, Universiteit Tilburg

'Mensen vinden het lastiger om de deur dicht te gooien dan de hoorn op de haak te leggen. Verkopers staan soms al op de drempel voor de bewoner goed en wel weet waarvoor ze komen. Sinds de invoering van het bel-me-niet-register in 2009 zijn de werving van goede doelen en de verkoop aan de deur verder toegenomen. Uit mijn onderzoek bleek in 2010 al dat 62 procent van de Nederlanders voor een bel-niet-aan-register was, maar de politiek wilde er niet aan.'

Saskia Bierling, woordvoerder Consumentenautoriteit

'Verkoop aan de deur kan een probleem zijn als er sprake is van agressieve verkoop. Maar de wet rond colportage is een van de oudste wetgevingen ter bescherming van consumenten. Als ze van hun aankoop aan de deur af willen, dan kan dat binnen 8 dagen na hun aankoop. Bovendien krijgen wij in vergelijking met telemarketing veel minder klachten over deurverkoop. Het is de vraag of het probleem groot genoeg is voor dit middel.'

Ton Boon, woordvoerder energiebedrijf Nuon

'Verkoop aan de deur is een belangrijk kanaal voor ons om nieuwe klanten te werven. Daarom volgen wij de politieke discussie over het bel-niet-aan-register met grote belangstelling. Wij begrijpen dat huis-aan-huisverkoop alleen effectief is als de klant na een bezoek ook werkelijk tevreden is met de overstap naar Nuon. Daarom monitoren we de kwaliteit van onze verkopers steekproefsgewijs in de bezochte wijken. Als uit de telefonische enquête blijkt dat mensen het een onprettige ervaring hebben gevonden, dan ondernemen wij actie tegen de verkoper.'

Martijn Haan, oprichter 'Bel niet aan sticker'

'Ik ben blij met de aandacht voor het probleem van colportage. Een bel-niet-aan-register lijkt me alleen niet de beste oplossing om het tegen te gaan. Het is veel gemakkelijker mensen die het niet willen een sticker te laten plakken dat ze niet van colportage zijn gediend. Bij verhuizen heb je dan geen gedoe met overzetten naar het nieuwe adres, maar hoeven mensen alleen maar een nieuwe sticker bij hun deurbel te plakken.'

Bierling

'Een register om verkoop aan de deur tegen te gaan klinkt sympathiek, maar dan verplaatst de verkoop zich weer. Naar de straat bijvoorbeeld, waar de consument niet is beschermd. Het is belangrijk voor de beleidsmakers om daarbij stil te staan.'

Henk Dokter, directeur Direct Dialogue Donateurwervers Nederland

'Wij werven donateurs op straat en huis-aan-huis voor goede doelen. Wij begrijpen dat sommige mensen het aanbellen door goede doelen niet leuk vinden. Als er een sticker bij de deurbel is geplakt met het verzoek aan goede doelen om niet aan te bellen, dan doen wij dat niet. Daarom bieden wij stickers aan op onze site.'

Leenheer

'Er zitten haken en ogen aan de invoering van het bel-niet-aan-register. Veel consumenten vinden verkopertjes van kinderpostzegels en collectebussen van goede doelen geen probleem. Maar ook de goede doelen besteden steeds vaker hun wervingswerk uit aan commerciële bedrijven. Hoe ga je daarmee om? Dat is lastig wettelijk vast te leggen.

Rik Hammer, woordvoerder energiebedrijf Essent

'Wij keuren ongewenste en onaangekondigde verkoop van energiecontracten aan de deur af. We maken al meerdere jaren geen gebruik van dit verkoopkanaal, omdat uit eigen onderzoek bleek dat consumenten zich ergeren aan verkopers aan de deur. Essent wordt nog geregeld ten onrechte in verband gebracht met dit achterhaalde verkoopkanaal. Daarom hebben we een eigen sticker ontwikkeld en pleiten we voor een stop op colportage. Met een bel-me-niet-register zit de consument zelf aan de knoppen. En zo hoort het, zei Essent CEO Erwin van Laethem vorig jaar al.'

undefined

Meer over