Muziek

Beïnvloedt een aardig deuntje het werk positief? Voor sommige sectoren zal dat opgaan. Op het achttienduizend kubieke meter grote PTT Post Sorteercentrum in 's- Hertogenbosch draaien dj's continu muziek, op tijdstippen dat er extra moet worden gepresteerd wat steviger dan anders....

Plaats van handeling is het PTT Post Sorteercentrum Brieven 's-Hertogenbosch. Bart Telling, manager van het sorteercentrum, Mark Peters en Maikel van Breemen, dj's en Gerry Stolzenbach, werkneemster op de sector voorbereiding van het centrum, laten hun licht schijnen over het fenomeen muziek tijdens het werk.

Stolzenbach: 'Prachtig vind ik die muziek. Zeventien jaar geleden al begonnen we ermee, er waren toen mensen die bandjes meenamen van huis. Dat heb ik zelf nooit gedaan, ik luisterde meer. Met de dj's erbij is het nog leuker geworden. Er werken hier bij het sorteercentrum mensen van allerlei nationaliteiten. Die hebben allemaal hun eigen voorkeur. Je hoort hier dus schlagers, maar ook muziek uit de Top-40.'

Peters: 'We hebben hier zes dj's, één voor elke avond. Ik denk dat de meeste mensen die hier werken muziek met een dj erbij wat feestelijker vinden. Het geeft ze een bevrijdend gevoel. Kijk, house draai ik niet zo veel, maar Afrikaanse muziek, die je toch eigenlijk niet zo veel op de radio hoort, draai ik graag. En, echt, ik heb nog nooit klachten gehad.'

Telling: 'Er werken hier op het sorteercentrum 1300 tot 1500 mensen vol continu in ochtend-, middag-, avond- en nachtploegen. Er gaan hier per dag 22 miljoen poststukken door. De werknemers beschouwen de muziek als een soort afleiding. We hebben een tijd lang Hilversumse radiozenders aangehad, computerzenders als Sky Radio, maar dat werkte niet goed. Het werk is hier procesgebonden, in de late avond, tegen twaalf uur, moet er flink tegenaan worden gegaan.

'De laatste post gaat er dan doorheen, de postauto's moeten het land in. Als je dan Jan van Veen ophebt met Candlelight, allemaal liefdessores, ja, dan schiet het werk niet op. Ook Met Het Oog Op Morgen is een heel belangwekkend programma maar niet goed als het hier spannend wordt. We hebben ook continu bedrijfsmededelingen over de stand van zaken, de scores, daar heb je gewoon spannende muziek bij nodig. Dat is toch even iets anders dan thuis zitten op de bank met een glas wijn erbij.'

Peters: 'Ik werkte hier al, had wat ervaring bij een locale zender in Den Bosch en heb me aangemeld toen er echte dj's werden gevraagd. Ik heb eerste een demo gemaakt en half december, ruim een half jaar geleden, zijn we begonnen.'

Van Breemen: 'We koppelen hier een combinatie van actuele informatie over het werkproces aan muziek. Van tijd tot tijd komt de chef-van-dienst langs die meedeelt hoeveel post er nog komt, waar de pijnpunten zitten en dat nog één keer de mouwen flink moeten worden opgestroopt. Dat verwerken wij in ons programma. Ik heb het gevoel dat de dj hier erg wordt gewaardeerd.'

Peters: 'De werknemers hier kunnen lijsten invullen met verzoeknummers, maar we gaan geen verzoekplatenprogramma maken. Er werkt hier een behoorlijk gemêleerd volk, getrouwde vrouwen, mannen van de laad- en losafdeling. De ene groep wil Marianne Weber horen, die jongens preferen natuurlijk wat heftige muziek. Er werken hier ook veel allochtonen. Met hen moet je uiteraard in je muziekkeuze ook rekening houden. We draaien daarom uiteenlopende genres. Veel middle of the road, maar niet uitsluitend.'

Stolzenbach: 'Als ze een verzoeknummer niet hebben, proberen de dj's het nummer toch op de kop te tikken. Er zijn zo gemiddeld zeventig tot tachtig verzoekjes per avond. Die geven we door op een briefje aan de dj. Bij een beetje leuke muziek werk je automatisch toch iets lekkerder. Eigenlijk vind ik alles wel leuk. Ik kom uit een muzikale familie; alle muziekgenres kan ik wel waarderen.'

Peters: 'Ik begin altijd met een sterk en herkenbaar nummer. Iets van de Stones ofzo. Weten de mensen gelijk dat de dj is begonnen. Als ik te veel harde gitaarmuziek draai, komt daar wel eens een klacht over. En ik draai voor allochtonen natuurlijk ook Turkse of Marokkaanse muziek. En na een tijdje worden die weer lastig gevallen met Frans Bauer voor Nederlandse liefhebbers.'

Telling: 'De sorteermachines hier produceren wel wat lawaai, daar moet de muziekinstallatie dus overheen. Maar die installatie is zo afgesteld dat het geluid nooit boven de zeventig decibel kan komen. Daarnaast kan er per afdeling worden bijgesteld. Want het blijft belangrijk dat je aan een machine hoort of hij wel goed draait. En, echt, ik heb hier nog nooit iemand ontmoet die principieel tegen muziek is.'

Peters: 'We draaien ongeveer fifty-fifty Nederlands-Engels. Veel Nederlandse bands; André Hazes en Frans Bauer alleen op verzoek. En de bedrijfsmedelingen verwerken we ertussen door. Je moet bij dit werk alert blijven, zorgen dat je geen Big Brother wordt, iemand die het volk bespeelt.'

Van Breemen: 'Ik studeer economisch management, maar in mijn vrije tijd ben ik dj op bruiloften en feestpartijen. Eén keer per week werk ik hier in het sorteercentrum als dj. Ik heb alle opnames die ik bezit in mijn computer gezet, zodat ik precies weet wat ik heb. Ik kan aan bijna elk verzoek voldoen. We draaien nu Koemba la Roemba van de Havenzangers. Dat het Nederlandstalig is, hoor je bijna niet eens. Ik zeg altijd dat ik zorg voor muzikaal entertainment op de werkvloer.'

Stolzenbach: 'Ik denk wel eens ''wat een lawaai hier'', dan ga je naar boven waar de dj zit en dan vraag je of het iets minder kan. Maar ik ben gek van muziek, dus ik klaag niet zo snel. Ik ken echt niemand hier die is weggegaan vanwege de muziek die hier wordt gedraaid. Iedereen vindt het geweldig. En als ik 's nachts na een hele avond werk met muziek thuiskom, ga ik rustig op de bank zitten en zet ik nog een cd'tje op. Lekker luisteren, heerlijk.'

Meer over