Muziekdief?

De platenindustrie beschuldigt Napster van piraterij. Berooft de internetdienst artiesten van hun brood?..

George Knops, woordvoerder van de opsporingsdienst voor auteursrechten Buma/Stemra: 'Wij zijn er voorstander van dat de consument zo snel mogelijk onbeperkt toegang krijgt tot muziek op internet. Maar dan moeten er wel sluitende afspraken worden gemaakt met muzikanten, componisten en tekstdichters. Die moeten voor hun werk worden betaald. We zijn er ook niet tegen dat consumenten muziek van internet halen en op een cd zetten. In een legale situatie moet een enkel kopietje voor thuisgebruik kunnen.'

Wilko ten Dam, eigenaar van de tweedehands platen-winkel King Willo in Deventer: 'Muzikanten moeten geld verdienen op het podium, door op te treden. Het is niet goed dat popbands afhankelijk zijn van de verkoop van cd's. Heel veel mensen hebben muziek thuis in de kast staan van artiesten die ze nooit hebben zien optreden. Muzikanten zouden cd's moeten weggeven als promotie. Ze gedragen zich nu net als voetballers die geld vragen voor hun 's. Een voetballer hoort zijn brood op de grasmat te verdienen.'

Een woordvoerder van platenmaatschappij EMI Music, die Rob de Nijs, André Hazes en Twarres onder contract heeft: 'Het is moeilijk om een direct verband te leggen tussen de cd-verkopen en muziek op internet. Je kunt niet aantonen dat het gebruik van Napster leidt tot minder klanten aan de toonbank bij de platenwinkel. We hebben dan ook geen cijfers. De bestrijding van piraterij op internet is een taak voor onze belangenorganisatie, de NVPI.'

Lennart Wesel, bezoeker van de website van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI): 'Het is erg moeilijk om sympathie op te brengen voor het standpunt van de NVPI inzake Napster. De platenindustrie is jarenlang slapend rijk geworden en nu ze de poep uit hun ogen wrijven zijn ze links en rechts ingehaald. Welk alternatief de gebruiker zal vinden voor Napster hangt af van het gebruiksgemak, maar zeker niet van de volgende stappen van de platenindustrie, want die doen er niet meer toe.'

Lars Ulrich, drummer van Metallica, de hardrockband die Napster als eerste aanklaagde, bij ABC News: 'De inkomsten die we mislopen door Napster, is kleingeld voor ons. Aan het proces zijn we het tienvoudige kwijt. Wij vinden het belangrijker dat er een discussie op gang komt. We proberen de grenzen voor de toekomst af te bakenen, te bepalen wie de regels opstelt. Omdat het zo makkelijk gaat, denken mensen het recht te hebben gratis muziek van het internet te halen. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling.'

Bufallo Piss, bezoeker van de website van Napster: 'Ik denk dat veel muziek die via Napster wordt uitgewisseld, afkomstig is van vinyl, cassette of cd. Daar is de artiest dus al voor betaald. Ik haal de muziek nu alleen maar binnen als (digitaal) MP3-bestand. Misschien is er een handvol mensen die de kluit belazert, die nooit voor muziek betaalt, maar aan de rest verdienen die arme muzikanten en de platenmaatschappijen meer dan genoeg.'

Ferry van Beek, directeur All Music, leverancier van muziek voor commercials en tv-programma's: 'Wij bieden ook muziek aan via internet. Wij geven echter alleen toegang aan bedrijven of personen die voor hun werk gebruik maken van library music. Ik heb nooit gecontroleerd of onze deuntjes ook bij Napster worden aangeboden. Sommige van onze studiomuzikanten zien hun materiaal liever niet online staan. Ze zijn bang dat ze de greep op hun muziek verliezen.'

Eric Maas, muzikant in de nieuwsgroep nl.muziek op internet: 'Ik kan me prima vinden in het principe achter Napster. Voor particulieren zou het allemaal een stuk goedkoper mogen zijn dan voor degenen die geld verdienen met het openbaar maken van muziek. Ik werd er helemaal warm van toen ik merkte dat de muziek weer rechtstreeks de luisteraar kan bereiken zonder dat daar een moloch van een platenmaatschappij tussen staat.'

Meer over