Motorrijders in de bocht

Het is alweer lang geleden dat wielrenners die elkaar tegenkwamen een hand opstaken. Dat daar een eind aan is gekomen, is wel een beetje logisch....

Onder motorrijders is het echter permanent een goede gewoonte even te zwaaien naar een tegenligger. Met dien verstande dat de berijder van een scheurijzer dat minder snel doet naar een chopperpiloot. En een in dik leer geklede vijftiger op een toermonster van 25 duizend euro zal niet als eerste een hand opsteken naar een jongeling op een tweedehands opstapmotor.

Dat soort dingen luistert nauw in de motorwereld met zijn weinige merken en vele modellen. Ze zijn vaak alleen doorgrondelijk voor mensen die zelf motorfiets rijden. Motorrijden is namelijk niet alleen techniek, maar ook een gevoel, vooral sinds je heel goed motor kunt rijden zonder een fanatiek sleutelaar te zijn. Anderen zijn dat juist weer wel en brengen meer tijd door naast hun motor dan erop.

Eenzelfde subtiliteit vind je terug in de motorbladen. Het zijn er wel een stuk of zeven. Voor een buitenstaander lijken ze allemaal op elkaar, maar voor de ingewijde maken ze net dat verschil tussen de voorkeur voor de een of de ander.

Zo zijn er bijvoorbeeld twee bladen die zichzelf 'Nederlands grootste motormagazine' noemen. Het eerste is Promotor, een blad van de ANWB, dat wat meer de sfeer ademt van de niet al te fanatieke weekendrijder die wat geld te besteden heeft en mooie tochten maakt naar Duitsland, Hongarije of, heel gewoon, naar Drenthe, waarover de auteur vervolgens schrijft: 'Bij Tynaarlo zijn heerlijke lange bochten mijn deel.' Dat er boven het stuk 'Hollandse rivieren toertocht' staat, zij de bladmakers vergeven. Bij de rivieren zullen ze vast nog wel een keer komen, tot verdriet van de dijkbewoners overigens.

Het andere 'Nederlands grootste motormagazine' heet Moto73 en is iets praktischer en technischer van aard, met ook stukken over sloten, schokdempers en uitlaten. Maar ook hier veel verhalen in de ik-vorm, waarin de schrijver vertelt over zijn tochten en belevenissen.

Het derde blad had zich waarschijnlijk liefst ook 'Nederlands grootse motormagazine' genoemd, als het al niet van zichzelf Motormagazine heette. Het wordt net als Moto73 uitgegeven door Sanoma en lijkt er een beetje op te zijn gericht de lezers bij het ANWB-blad Promotor weg te houden. Het is in ieder geval het oudste motorblad (92ste jaargang) en bevat tevens het officieel orgaan van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). Maar voor het nieuws die vereniging betreffend, kan men ook in Moto73 terecht.

Zo wordt de bal door de bladen keurig in de ploeg gehouden met tests van nieuwe modellen, rij-indrukken, verslagen en veel foto's van motorrijders in de bocht. Het is een wereld op zichzelf, maar wel gezellig, tenzij het leden van bepaalde motorclubs betreft. En ze hen ook wat om over te praten. Kijk maar eens bij een beurs of een evenement. Daar is het buiten vaak even druk als binnen, tenminste als men op de motor is gekomen.

Meer over