Mortier vertrekt 2001 uit Salzburg

De artistiek directeur van de Salzburger Festspiele, Gerard Mortier, houdt er in 2001 mee op. De Belg heeft nog geen nieuwe betrekking op het oog, maar heeft aangekondigd dat hij zijn contract in Salzburg, dat over drie jaar afloopt, niet meer verlengd wil zien....

Mortier heeft al vaker laten weten dat hij tot 2001 zou blijven. Nieuws is wel, dat de Belg zich daar nu inderdaad aan houdt, en geen zin meer heeft in een nieuwe verlenging van zijn directeurschap, dat in 1992 met veel rumoer van start ging.

Nog drie opera-wereldpremières en drie nieuwe Mozart-ensceneringen, en dan is het afgelopen. Zo valt het communiqué samen te vatten dat hij dinsdagavond deed uitgaan. Mortier zegt te hebben 'genoten van mijn jaren in Salzburg', en de festivals die hem nog resteren 'met al mijn energie' te willen afmaken.

Aangenomen mag worden dat ook het bestuur een knoop doorgehakt wilde zien. De procedure rond Mortiers opvolging kan gepaard gaan met ruzie en tijdverlies, terwijl de festivals van 2002 en 2003 eigenlijk al voor een goed deel in de steigers horen te staan, wil 'Salzburg' zijn reputatie straks niet tekort doen. Het festival heeft een budget van rond 100 miljoen gulden per jaar.

Nieuwe stukken die nog in première moeten, zijn van Berio (Cronaca del Luogo), Kaajia Saariaho en Matthias Pintscher. Aan het andere eind van het spectrum staan producties van Don Giovanni, Le nozze di Figaro en Così fan tutte. Mozarts Zauberflöte krijgt een 'volksopvoering' in een jaarbeursgebouw.

Ook in de rest van de plannen zet Mortier de lijnen door die hem de afgelopen jaren veel weerstand van conservatieve zijde opleverde. De sector 'opera van de twintigste eeuw' krijgt tot 2001 profiel met Janaceks Jenufa en Prokofjevs Oorlog en vrede. Daarnaast zijn er clusters met titels als 'mythen van de moderne tijd' (1999) en 'Troje' (2000), waarin opera's zijn terug te vinden als Berlioz' La damnation de Faust en Les troyens. Op de toneelkalender van 1999 staat Tom Lanoyes Shakespeare-compilatie Ten oorlog; Schlachten! in het Duits.

Mortiers directeurschap is gepaard gegaan met grote successen, stevige debacles en aanhoudende conflicten, waarbij de Belg open confrontaties met de Wiener Philharmoniker en dirigenten als Abbado en Muti niet uit de weg ging, en zich koesterde in de beschuldiging de erfenis van Von Karajan te 'verkwanselen'. Succes werd geboekt met Monteverdi en opera van deze eeuw; Messiaens Saint François, Strauss' Salome in de regie van Bondy, Schönbergs Moses und Aron met de Nederlandse Opera onder Boulez en Peter Stein.

In de Mozartsector moest Mortier - na een decennium van Mozartvernieuwing in de Opera van Brussel - teleurstellingen slikken. Zeperds werden Figaro (onder dezelfde Bondy), Così, en Verdi's Ballo in maschera onder Muti en Lluis Pasqal. Spiritueel cachet kreeg het festival door lezingen van en discussies met auteurs als de cultuurfilosoof George Steiner en de historicus Eric Hobsbawm.

Meer over