Morsig en bronstig

SBS heeft een avondje Bruce Willis in petto. Eerst wordt de matige SF-thriller Surrogates (2009) vertoond, daarna heeft Willis een veel kleinere rol in Sin City, als de politieagent die een kinder-seriemoordenaar moet stoppen. Bloed vloeit dan al snel, en zelden was het zo wit als in Sin City. Dik en melkachtig gutst het rond, in een louche wereld die verder zo duister is als de nacht. Drie graphic novels uit de Sin City-reeks van co-regisseur Frank Miller waren het uitgangspunt voor deze ook zelf welhaast grafische film; drie morsige verhalen over eenzame bonken, sadisten, menselijke monsters en onbereikbare vrouwen, die wellustig voortborduren op de klassieke films noir uit de jaren veertig.

Talloze bekende Hollywoodkoppen duiken op naast Willis, sommige bijna onherkenbaar - zoals de hulkachtige Mickey Rourke, die de moord op zijn liefje Goldie wreekt en al springend en vechtend op het spoor komt van kannibaal Elijah Wood - griezeliger dan ooit met zijn spookachtig witte brillenglazen. En zo dendert de film (waarvan één scène door Quentin Tarantino werd geregisseerd) voort van het ene overdonderende shot naar het andere, badend in een soundtrack vol bronstige saxofoons en rockgitaren. Een film die alleen al met zijn excentrieke kleurenpalet onder je huid kruipt zonder dat-ie echt ergens over gaat. Volgens de Nederlandse filmpers de beste film van 2005, in Cannes bekroond met de Grand Prix Technique.

Surrogates / Sin City (Jonathan Mostow, 2009 / Roberto Rodriguez, Frank Miller, Quentin Tarantino, 2005)

SBS6, 20.30-22.30 uur / 0.30-2.45 uur.

The Other Guys

(Adam McKay, 2010) Omdat hun beste collega's al vroeg in de film sneuvelen, blijven agenten Gamble (Will Ferrell) en Hoitz (Mark Wahlberg) over als de twijfelachtige helden van deze idiote actiekomedie. Ze zorgen vooral voor chaos, een stortvloed aan verbale waanzin (zou een leeuw het van een tonijn winnen, of toch andersom?) en op de kop gezette genreclichés. Voortdurend verzinnen schrijver-regisseur McKay en scenarist Chris Henchy de idiootste dingen om van The Other Guys een absurde santenkraam te maken, met Eva Mendes' gevoelig gezongen ballade 'Pimps Don't Cry' als hoogtepunt. Die stortvloed aan ongebreidelde onzin werkt een hele tijd zeer aanstekelijk, mede dankzij het vinnige ensemblespel van Ferrell en Wahlberg, die zich er niets aan gelegen laten liggen om van hun personages sociaal gestoorde zielepieten te maken.

RTL5, 20.30-22.45 uur.

The Pianist

(Roman Polanski, 2002) Voetstappen klinken door het trappenhuis. Een man kijkt bang rond en zoekt een plek om weg te kruipen. De man is een joodse onderduiker, maar de opbouw en stijl passen in veel andere genres - zó verbergen ruimtevaarders zich voor aliens en verstoppen scholieren zich voor de moordenaars in horrorfilms. Dat is het probleem voor de regisseur van een film over jodenvervolging en concentratiekampen: mogen de stijlmiddelen van oorlogsfilms of van het horrorgenre ook gebruikt worden voor de Holocaust, of wordt het onderwerp daarmee getrivialiseerd? The Pianist, in Cannes bekroond met de Gouden Palm, begint met de Duitse bezetting van Warschau en volgt dan bijna mechanisch de vernietiging van de joodse bevolking. Elke stap wordt zonder veel commentaar genomen, alsof Polanski geen dramatisch verhaal vertelt, maar alleen maar wil zeggen: dit gebeurde. Intussen maakt het verslag van Wladyslaw Szpilmans overlevingsstrijd, gespiegeld in het getekende gezicht van hoofdrolspeler Adrien Brody, een verpletterende indruk.

Canvas , 22.30-0.55 uur.

undefined

Meer over