Morele ontreddering

William Wyler (1902-1981) is maker van en wereldberoemd om Ben-Hur uit 1959 (elf Oscars). Volgens critici maakte hij zijn beste films echter tussen 1936 en 1946. En laat The Letter, vanmiddag uitgezonden, nu uit 1940 komen. Het is inderdaad een prachtige Wyler. De regisseur werd door de naoorlogse Franse filmbeweging nouvelle vague geroemd omdat hij de cinema van de montagedwang zou hebben verlost. Hij experimenteerde graag met extreem lange shots waarin danwel de camera stilstond, danwel trage lange bewegingen maakte. Van beide bevat The Letter mooie voorbeelden. Niet voor niets werkte hij graag samen met Gregg Toland, de cameraman die voor Citizen Kane de shots met de extreme scherpte-diepte maakte. Die was voor The Letter overigens niet beschikbaar.


Wel Bette Davis, voor de hoofdrol als vrouw van een Engelse rubberplantage-eigenaar in de omgeving van Singapore. In de eerste scène, die al meteen begint met zo'n prachtig lang shot, schiet zij in haar villa een man dood. Het blijkt een kennis, die haar die avond bezocht en haar probeerde aan te randen. Zelfverdediging. Duidelijke zaak. Vindt ook de te hulp geschoten bevriende advocaat. Maar dan komen er toch wat complicaties, te beginnen bij een brief die opduikt en die Davis' verhaal onderuithaalt. En eindigend bij morele ontreddering van de vrouw, haar echtgenoot en haar advocaat. Genadeloze verfilming van W. Somerset Maugham's toneelstuk, waarvan de censuur eiste dat het einde veranderd werd, omdat een vrouw niet mocht wegkomen met moord en overspel.


The Letter (William Wyler, 1940)


Eén, 14.05-15.40 uur.


La peau douce

(François Truffaut, 1964) Overspel van alle opsmuk ontdaan. De pijn van liefde in essentie verbeeld. Met La peau douce maakte Truffaut in 1964 een einde aan een serie luchtige films. Het is een rechttoe-rechtaanverhaal over een gelukkig echtpaar van wie de man, schrijver en kenner van het werk van Honoré de Balzac, na een lezing blijft hangen aan een jonge vrouw (Françoise Dorleac). De relatie waarin dat uitmondt wordt ontdekt door zijn vrouw, waarna zij een onbarmhartige finale veroorzaakt.


TV 5, 21.00-22.55 uur.


Great Expectations

(David Lean, 1946) Overmorgen is het op de kop af tweehonderd jaar geleden dat Charles Dickens werd geboren. En dat zullen we vermoedelijk weten dit jaar (zie ook het boekenkatern in deze krant). De aftrap die de Belgen verrichten is hoe dan ook geen verkeerde. Dickens' Great Expectations werd talloze malen verfilmd - voor dit jaar staat de nieuwste gepland, van de Britse regisseur Mike Newell. Voorlopig staat de versie die David Lean vlak na de Tweede Wereldoorlog maakte, met stip op 1. Kijken dus.


Canvas, 21.55-23.50 uur.


Meer over