Mooier, hoger, luxer

De Ms Europa is van haar troon gestoten. Na ruim tien jaar moet het mooiste, beste, luxueuste cruiseschip - op de ranglijst van kenner Douglas Ward - plaatsmaken voor een nog ruimer en luxer. Van dezelfde reder, dat wel.

IÑAKI OÑORBE GENOVESI

Daar is hij dan: de nieuwe Berlitz Complete Guide to Cruising and Cruise Ships. De bijbel voor cruiseliefhebbers. Op welk schip moet je beslist mee? Welke schepen kun je misschien beter vermijden? Ook handig: tips voor je allereerste of volgende cruise.

Cruisetester Douglas Ward is al dertig jaar samensteller van de invloedrijke gids van bijna 700 pagina's, waarin hij en zijn trouwe assistenten 285 cruiseschepen van de belangrijkste rederijen recenseren. De hutten, het eten, de service, de bestemmingen van de diverse rederijen: ze worden jaarlijks met elkaar vergeleken.

Steeds met die ene zekerheid: de Ms Europa van de Duitse rederij Hapag-Lloyd wordt uitgeroepen tot het beste en enige '5-sterren-plus'-cruiseschip ter wereld.

Aan die zekerheid is in de editie van 2014 een eind gekomen. Er is een nieuwe grande dame die de zeeën bevaart: de Ms Europa 2, het jongste ultraluxe vaartuig van Hapag-Lloyd. Wards beoordeling van het schip is indrukwekkend: 1.860 van de maximaal haalbare 2.000 punten. Nooit eerder in de historie van Berlitz' cruisegids was Ward zo lyrisch over een cruiseschip.

Als een verrassing komt het niet. Wie Ward van nabij volgde bij de presentatie van de Europa 2, eerder dit jaar in Southampton, moest echt moeite doen om niet te worden meegezogen in zijn enthousiasme. Een en al lof was Ward over de ruimte aan boord van de 225 meter lange Europa 2.

'76,5 ton per passagier. Zoveel ruimte heb je als passagier echt nergens in de cruisewereld', riep de tengere Engelsman verrukt uit. We konden slechts knikken. Concurrenten als de Silver Whisper van Silversea Cruises en de Seabourn Odyssey komen niet verder dan 'ruimteverhoudingen' van 72,8 en 71,1.

Ook wij vergaapten ons aan de metershoge glazen wand bij de lobby op dek 4, waardoor de receptie en de pianist ertegenover altijd baden in fantastisch, natuurlijk licht. En aan de hoge plafonds, waardoor de 516 passagiers veel minder dan op andere cruiseschepen een claustrofobisch gevoel krijgen. Ook wij waren vol bewondering over het feit dat alle 251 suites aan boord van de Europa 2 - variërend van 28 tot 99 vierkante meter - een veranda met uitzicht op zee hebben. 'Waar je ook bent, je voelt de band met de zee', jubelde Ward tijdens de bezichtiging van het nieuwe schip.

Wij waren vooral verrast dat we aan boord van de Europa 2, door rederij Hapag-Lloyd gepromoot als 'een moderne, informele en relaxte luxecruise-ervaring', nergens casino's of schreeuwerige winkels tegenkwamen. Natuurlijk, ook dat kon Wards goedkeuring wegdragen. Maar de Engelsman, die bij zeven cruisemaatschappijen heeft gewerkt, zag direct details waarop wij niet aansloegen.

'Weet je wat ook fijn is? De wasserij op de Europa 2 is geen zelfbediening, zoals op veel van de grotere cruiseschepen. Als passagier ben je weg, op een duurbetaalde vakantie. Dan heb je helemaal geen zin om je eigen was te doen.'

'Dit schip is een en al heerlijke verrassingen', meende de Engelsman, die al als kind bezeten was van de grote schepen in de haven van zijn woonplaats Southampton. Regelmatig liet Ward op de Europa 2 weten te worden overvallen door een 'wowmoment'. En dan te bedenken dat hij jaarlijks op veertig tot zeventig schepen is te vinden voor inspecties.

Maar ja, het is ook moeilijk niet te genieten van het met de hand beschilderde bladzilveren plafond in de lobby van de Europa 2, om niet te blijven staren naar het glazen schuifdak dat bij slecht weer over het royale zwembad kan worden geschoven, en niet onder indruk te raken van de honderden zorgvuldig gekozen schilderijen en kunstwerken van kunstenaars als Gerhard Richter, David Hockney en Damien Hirst in de suites en gangen.

Daarnaast is het zaak stil te staan bij wat Ward op de Europa 2 'de subtiele service en details' noemde. Zeven soorten melk bij je ontbijt. Obers die witte handschoentjes dragen zodat je geen vingerafdrukken op je bestek krijgt of die discreet vragen hoeveel ijsblokjes de echtgenote in haar drankje wil.

'Wat vind je van de linnen onderzetters bij je drankje? Of van de 35 soorten gin in de Herenkamer - de grootste collectie gin op zee?', vroeg Ward.

En dan had hij niet eens tijd gehad om uitgebreid in te gaan op het eten aan boord. Geen wachtrijen of vaste eettijden. Ook geen verplichte dresscode of opgedrongen tafelgenoten waarmee je het de rest van de week zult moeten doen - vaak een ergernis op cruises. Zelfs de traditionele Captain's Dinner is aan boord van de Europa 2 afgeschaft. Jij bepaalt waar, wanneer, wat en met wie je wilt eten.

Het verklaart waarom je aan boord terecht kunt bij liefst acht verschillende sferen en keukens - waaronder Italiaans, Frans en Japans - en waarom de restaurants opvallend veel strak gedekte tweepersoonstafels hebben. Je kunt kiezen uit 650 wijnen en champagnes.

De keuze in eten en drinken op de Europa 2 is ongelooflijk. 'Misschien nog wel indrukwekkender dan op de Ms Europa', gaf Ward toe bij een drankje in de stijlvolle Belvedere-bar.

Dat bleek een veelzeggende opmerking bij de presentatie van Berlitz' cruisegids voor 2014: de Ms Europa 2, die vandaag het kuststadje Pilos aandoet aan de westkust van de Peloponnesos, heeft na ruim een decennium de oude Ms Europa van de troon gestoten.

Voor meer informatie over prijzen en routes van de MS Europa 2:

hl-cruises.com/ships/ms-europa-2

SPECIAAL GEMAAKT

Op de Ms Europa 2 zal je geen aangepaste shows tegenkomen van musicals, dansvoorstellingen of toneelstukken die eerder aan wal zijn uitgevoerd. De producties aan boord worden speciaal voor de Europa 2 gemaakt. Het zijn voorstellingen met veel muziek, dans, videobeelden en lichteffecten, maar met weinig gesproken teksten. Zo ook de nieuwe show Symphony for a Ship, over de onstaansgeschiedenis van de Europa 2.

undefined

Meer over