Mooie salto, flauwe clown

Circus Wereldkerstcircus * * * *..

amsterdam De Italiaanse clown Fumagalli, met zijn meesterlijke drie plakken haar recht op zijn hoofd, maakt een wat routineuze indruk in Carré, maar blijft nog wel overeind. Het gaat echt mis met de Keaton en Chaplin-act die hij met zijn Fumaboys uitvoert. Dan vervalt hij in zouteloze humor uit het stenen tijdperk. Maar volgens de filosofie van de grote producent Wout van Liempt heb je altijd één slecht nummer nodig om de kwaliteit van de rest te onderstrepen. En kwaliteit is er in overvloed in het 25ste Wereldkerstcircus in Carré.

Producent Henk van der Meyden, die ‘zijn’ artiesten kan doorschuiven naar zijn tweede circusfiliaal in Stuttgart, heeft als een van de weinigen toegang tot het Noord-Koreaanse circusreservoir. Dat werpt ook dit keer weer vruchten af, met een fenomenaal trapezenummer van The New Young Flyers. De viervoudige salto achterwaarts van een mannelijke Kim wilde maar niet lukken op de premièreavond, maar daar stond een viervoudige salto voorwaarts van een vrouwelijke Kim en vele andere gedurfde zweef- en draaivluchten tegenover.

Er zitten nog een paar schoonheidsfoutjes in de programmering. In navolging van het moderne theatercircus zien we ook in het traditionele circus steeds meer ballet-achtige duetten aan touw, doeken of mast. Voor de pauze werden we getrakteerd op een krankzinnig mooie touwdans van Oxana en Vitaly Bobrov en een ‘paaltango’ van het Amerikaans-Zwitserse koppel Sam Payne en Sandra Feusi, die tegen de mast op fladderen alsof er treetjes zijn aangebracht. Door deze twee nummers was de esthetisch wat al te verantwoorde Oekraïense Flight of Passion na de pauze tamelijk overbodig.

Vooral het gedeelte voor de pauze kent een overdaad aan prachtnummers, met de jonge evenwichtskunstenaar Zhang Fan van het Groot Chinees Staatscircus op de slappe draad en de springplankgroep van Andrey Kovgar als adembenemende toppers. Kovgar stond bij het drukken van het programmaboekje nog als uitsmijter van de avond geprogrammeerd. Op het laatste moment werd die plek gegund aan Hans Klok, die na zijn optredens in Las Vegas in het illusionistenrijtje met David Copperfield en Siegfried & Roy wordt geplaatst. Zijn met veel bluf en Las Vegas-allure uitgevoerde verdwijnacts zijn inderdaad sensationeel, maar het is de vraag of een ‘superbedrieger’ in het circus thuishoort, waar artiesten hun pure acts vol gevaar en gratie vertonen. Er hoort niets verborgen te blijven in de piste, dat is nou juist de charme.

Patrick van den Hanenberg

Meer over