'Mooie Frans' genoot binnen NedCar reputatie als golfer

Frans Sevenstern was de eerste directeur van NedCar. Hij heeft de uitstraling van een playboy, en volgens velen ook het gedrag....

DAT SEVENSTERN het bij NedCar wel gezien had, stak hij niet onder stoelen of banken. Tegen het blad Elan zei hij in augustus vorig jaar: 'Persoonlijk vind ik dat ik iets heb afgerond en dat ik nu moet nadenken over wat dat voor de toekomst van Frans Sevenstern betekent.'

Dat nadenken zal nu een stroomversnelling moeten doormaken, want eind dit jaar vertrekt Sevenstern (55) bij NedCar en hij weet nog steeds niet wat hij gaat doen.

NedCar is klaar, vond hij. Na drie jaar ploeteren en drie miljard aan investeringen stond er een fabriek die niet alleen Volvo's bouwt maar ook Mitsubishi's, en die, als alles soepel draait, een produktie kan halen van 280 duizend stuks. 'Nu breekt een fase aan van produceren, produceren en nog eens produceren. Daar heb je veel meer typische bedrijfsleiders voor nodig. Mensen die de dagelijkse gang van zaken in dit cost centre runnen en daar nog een uitdaging in zien ook,' zei hij in Elan.

Dat is niets voor Frans. Frans wil iets bijzonders: schilderen bijvoorbeeld, of een onderneming naar de beurs brengen. Maar in ieder geval niet van dat gewone. Niet zo'n fabriek leiden. 'Mooie Frans' is altijd een man geweest die van glamour hield. De zoon van een welgestelde fabrieksdirecteur uit Maastricht, grootgebracht in het villapark, was wat je noemt verwend. Studeerde in Delft, boorde voor Shell naar olie in Borneo, en was bestuurslid bij Rank Xerox.

Sinds 1982 maakt hij deel uit van het bestuur van Volvo Car als marketingdirecteur onder de toenmalige topman Deleye. Deleye was de man die Volvo Car ombouwde tot NedCar, maar op het moment dat die operatie rond was, hield hij het voor gezien en stelde Sevenstern aan als zijn opvolger.

Sevenstern leek de ideale figuur om het machtsevenwicht in stand te houden. Boog dan eens naar links, dan weer naar rechts. Maar of hij daarmee echt succes had, is maar de vraag. Het Zweedse bestuurslid Germundsson zou een gloeiende hekel aan Sevenstern hebben gekregen. En weliswaar staat de fabriek er nu, maar de geplande produktieaantallen worden niet gehaald.

Zijn tegenpool kwam Sevenstern bij NedCar tegen in de persoon van Jacques Hubers. Hubers, van eenvoudige komaf, had zich omhoog gewerkt middels noeste studie en was als directeur van de produktie in Born razend populair. Deze soldatenkeizer speelde in 1994 een zwartboek over de handel en wandel van Sevenstern door aan de raad van commissarissen. Helaas voor Hubers bezegelde de affaire zijn eigen ondergang.

De beschuldigingen in het nooit gepubliceerde zwartboek lekten echter wel uit. Sevenstern zou zijn vriendjes van auto's - afgeragd op de testbaan van NedCar, maar toch - hebben voorzien; zou zich uitspattingen in nachtclubs veroorloven op kosten van de zaak; zou zijn kantoor duur hebben laten inrichten op een moment dat honderden arbeiders hun onstag kregen.

De ondernemingsraad van de fabriek in Born schortte na het vertrek van Hubers het overleg met de directie op. De vrede kwam maanden later zonder enige vriendschap. Dat bleek bij de opening van de nieuwe fabriek, eind vorig jaar, toen or-voorzitter Jean Wouters zijn directeur typeerde: 'Sevenstern is niet rechtlijnig. Het is een goeie voor de RAI en hij kan aardig golfen. Maar wij weten niet wat hij doet. Hij gaat conflicten uit de weg, en toch krijgt hij wat hij wil, dat is zo raar aan die man. Maar ja, elk bedrijf krijgt de directeur die het verdient.'

Ook bij de vakbonden is hij niet populair. W. Gersen van de Industriebond FNV rakelt de affaire-Hubers weer op, en met name de nasleep. President-commissaris Kuilman wilde een sterke man als opvolger van Hubers, die in staat zou zijn Sevenstern op te volgen. In plaats daarvan koos Sevenstern voor een chefje zonder veel gezag.

Maar de produktie liep niet goed. Sevenstern haalde er een tweede man bij, zodat hij twee lichtgewichten had in plaats van één zwaargewicht. 'Hij wilde niet weer eenzelfde situatie creëren als met Hubers', denkt Gersen. 'Maar daardoor hebben we nu ook geen directeur uit Nederland om hem op te volgen.'

Gerard Reijn

Meer over