Mooi mozaïek

Crash (Paul Haggis, 2004)

RTL 8, 20.30-22.45 uur.

Een botsing is nog een van de schaarse momenten waarop mensen in Los Angeles contact met elkaar hebben. Deze mededeling in het begin van Paul Haggis' regiedebuut druipt van het cynisme. Als-ie zou kloppen. Maar hij klopt niet. Althans, niet helemaal. En dat geldt voor alles in Crash. Niets en niemand zijn precies wat ze op het eerste gezicht zo duidelijk lijken te zijn. En dat maakt het kijken naar de film, waarin volgens beproefd recept van de mozaïekvertelling in twee etmalen de levens van een aantal mensen met elkaar verbonden raken, tot een intrigerende en ongemakkelijke ervaring. De grote thema's geweld, racisme en eenzaamheid worden niet gemeden, maar blijven verteerbaar. Dat komt voornamelijk door Haggis' vernuftige spel met het perspectief en de perceptie van zijn dolende grote-stadszielen. De sterke cast (met onder anderen Don Cheadle, Matt Dillon en Sandra Bullock) doet de rest. Al zal aan dat goede acteren Haggis zijn bijdrage geleverd hebben, want ook als regisseur laat hij in zijn debuut zien te weten hoe het moet. De scène waarin door noodlottig toeval - terugkerend thema bij Haggis - een slotenmaker (Michael Peña) met zijn dochtertje in de armen wordt beschoten, is huiveringwekkend door de perfecte opbouw en montage.

Met zijn regiedebuut, dat in de week voorafgaand aan de Oscaruitreikingen de laatste jaren vaste gast is op tv, verzilverde Haggis drie van de zes Oscarnominaties die hij kreeg: Beste Film, Beste Originele Scenario en Beste Montage. De beeldjes voor Beste Regie, Muziek en Mannelijke Bijrol (Matt Dillon) moest de film aan anderen laten.

Foeksia de miniheks

Nederland 3, 15.31-16.55 uur.

(Johan Nijenhuis, 2010) Een oude tovenaar raapt in het bos een ei en hups, daar heeft hij een overactief heksendochtertje dat al snel zijn hart steelt. Het Foeksia gedoopte heksje wordt liefdevol opgenomen in zijn gezin, waar het leert vliegen (eerst op een tandenborstel) en waar het leert hoezeer mensen en heksen verschillen. Lichtelijk oubollige aankleding roept herinneringen op aan Tita Tovenaar.

Virginia's Run

Nederland 3, 08.00-09.20 uur.

(Peter Markle, 2002) De 13-jarige Virginia is een begaafde amazone, maar van haar vader (G abriel Byrne) mag ze niet meer paardrijden. Zijn vrouw, haar moeder, overleed na de val van een paard. Het kind ontfermt zich over het veulen Stormy en wanneer het beest oud genoeg is, sluipt ze 's nachts uit huis om te gaan rijden met Stormy. Dat vindt vader niet goed, maar ja, Virginia's trainster (Joanne Whalley) is wel een aantrekkelijke vrouw.

Executive Decision

Veronica, 20.30-23.15 uur.

(Stuart Baird, 1996) Schaamteloze bijnarampenfilm over een gekaapt vliegtuig dat door een groepje terroristen onder leiding van David Suchet met minder goede bedoelingen op weg is naar Washington. In een soort transferstraaljager, die zich als het ware vastzuigt aan de gekaapte Boeing (vliegtuigmaatschappijen zouden hun vingers aflikken bij zo'n toestel) moeten Kurt Russell, Steven Seagal en Oliver Platt de boel in goede banen leiden. Dat het onderling niet echt botert, helpt daarbij niet. En dan is er ook nog Halle Berry als (dis)functioneel vrouwelijk schoon. Amusant.

Met Crash maakte de in Londen geboren Paul Haggis, groot geworden als schrijver voor tv, een overrompelend debuut als filmregisseur en scenarioschrijver. Zowel de film als het scenario won een Oscar. De volgende film waarvoor hij het scenario schreef, won een jaar later ook een Oscar voor Beste Film: Million Dollar Baby van Clint Eastwood. Haggis is daarmee de eerste en tot nu toe enige die het scenario schreef van twee achtereenvolgende Oscarwinaars.

undefined

Meer over