Mooi ambachtelijk werk kenmerkt nieuw seizoen

Afgelopen weekeinde opende in Amsterdam het galerieseizoen met kwalitatief hoogstaande tentoonstellingen en stevige prijzen.

Reusachtige, gitzwarte tekeningen van Raquel Maulwurf bij Nieuw Dakota (9.800 euro inclusief btw en lijst). Monumentale foto's van de Duitse topfotograaf Axel Hütte bij Akinci (van 28.500 tot 33.300 euro). Een serie kleine schilderijen van de in New York woonachtige Nederlander Hans Broek bij Gerhard Hofland (per stuk 3.000 tot 5.000 euro, als serie 30.000 euro).

Het galerieseizoen werd afgelopen weekeinde met hoogstaande tentoonstellingen en stevige prijzen geopend. Daaruit blijkt dat de galeries zich niet laten ontmoedigen en de politieke en economische onzekerheid te lijf gaan met ambitie en vertrouwen.

In het nieuw getoonde, ambachtelijke werk van Maulwurf, Hütte en Broek resoneert het onzekere tijdsgewricht wel degelijk mee: dat gaat gepaard met schoonheid, gesmoord in schilderkunstigheid of gehuld in 19de-eeuwse dramatiek.

Al sinds het begin van haar carrière is Raquel Maulwurf (1975) gefascineerd door destructie. Eerder maakte zij grote houtskool- en pastelkrijttekeningen van oorlogslandschappen of atoomexplosies, gebaseerd op historisch foto- en archiefmateriaal.

Haar nieuwe zee- en boslandschappen bij Nieuw Dakota zijn losgezongen van specifieke situaties en tonen een algemenere, mysterieuze en gitzwarte natuur. Niet alleen de grote afmetingen van de zwart-wit tekeningen overweldigen. Ook de manier waarop Maulwurf het passepartoutkarton behandelt, heeft een bedwelmende, haast fysieke uitwerking. Wekenlang bewerkt zij het karton met houtskool, krijt en een stanleymes, totdat de voorstelling in het materiaal is gebeiteld. Eindeloos over elkaar getekende lagen gitzwart krijt zorgen voor een peilloze diepte. De tekeningen zijn aangrijpend en beeldschoon. Geen wonder dat de eerste al door musea zijn aangekocht.

Natuur, in het bijzonder bos, is ook het onderwerp van fotograaf Axel Hütte (1951). Al eerder ruilde deze in de documentairestijl van het Duitse fotografenechtpaar Bernd en Hilla Becher grootgebrachte kunstenaar zijn haarscherp in beeld gebrachte, industriële landschappen en bruggen in voor desolate bergen en wouden. Maar in zijn nieuwe serie Towards the wood heeft de desolatie plaatsgemaakt voor de idylle. Het vreemde, hoge standpunt, de tussen de bomen schitterende kleurvlekken, de vrouwen die als in het beroemde picknicktafereel Le Déjeuner sur l'Herbe van Edouard Manet tussen de takken opduiken, alles wijst erop dat Hütte zijn camera en vakmanschap inzet om een zo schilderkunstig mogelijk resultaat te bereiken - zonder het beeld te manipuleren.

Toch wordt het paradijs subtiel belaagd. Hütte richt zijn camera namelijk niet op het landschap zelf, maar op het weerspiegelende water. Dat geeft naast prachtige rimpelingen ook een onzekere, vloeibare ondergrond. Alleen in de klein formaat schilderijen van Hans Broek (1965) bij Gerhard Hofland wordt openlijk revolutie gepredikt.

Broek baseerde zijn serie van zeven beelden op filmscènes uit Il Gattopardo (1963) van Luchino Visconti. Deze Italiaanse filmregisseur baseerde zich op zijn beurt op de schilderijen van de 19de-eeuwse romanticus Delacroix. Zonder dat een krantenfoto uit de Arabische lente opduikt, zijn de parallellen met het heden duidelijk.

In een fascinerend spel met licht en donker, met abstracte en expressionistische schilderstijlen en in een geraffineerde combinatie van weelderige interieurs met niks-aan-de hand-dansfestijnen en dampende soldaten te paard, laat Broek zien dat alle revoluties op elkaar lijken. Terwijl het woedende volk met vlaggen wappert, feesten de machthebbers door. Enig lichtpuntje: ook de liefde tussen twee mensen blijft bloeien.

Bij al deze tentoonstellingen zijn de eerste werken inmiddels verkocht. Vroeg of laat volgt de rest - daaraan zeggen de galeriehouders desgevraagd niet te twijfelen. Terecht. Maulwurf, Hütte en Broek doen waar ze goed in zijn: intens en serieus werk maken, met veel aandacht voor hun vakmanschap, even urgent als tijdloos. Ook zij laten zich niet kisten.

* * * *Raquel Maulwurf: New York New Work. t/m 16.10 bij Nieuw Dakota, nieuwdakota.com.

* * * Axel Hütte, nieuw werk t/m 8.10 bij Akinci, akinci.nl

* * * * Hans Broek: Delacroix makes a Movie t/m 8.10 bij Gerhard Hofland, GerhardHofland.com

undefined

Meer over