Moedermaatschappij ING slaat met marketingstunt twee vliegen in één klap Postbank wil alle klanten mobiel laten bellen

Deze zomer staat mogelijk half Nederland op straat te bellen. Of liggend op het strand. Of zittend bij de barbecue....

PETER DE WAARD

Van onze verslaggever

Peter de Waard

AMSTERDAM

Met deze actie wil de Postbank een nieuwe slag slaan in de felle concurrentiestrijd met andere banken zoals de ABN Amro die rekeninghouders airmiles geeft. De Postbank hoopt dit jaar het aantal van zeven miljoen rekeninghouders te halen.

Niet alle rekeninghouders wordt een gratis mobiele telefoon aangeboden, waarmee via het GSM-net van 'halfzuster' Libertel kan worden gebeld. Voorwaarde is dat er maandelijks een salaris van minimaal duizend gulden op de rekening wordt gestort. Bij het overgrote deel van de rekeninghouders is dat het geval.

Overigens moeten de rekeninghouders die de telefoon gratis willen hebben (een Siemens S3 Com met een adviesprijs van 399 gulden) zelf de aansluit- en abonnementskosten betalen. De Postbank geeft daarbij wel een extra korting. Op de eenmalige aansluitkosten op het mobiele net Libertel wordt een korting van 50 procent gegeven, zodat die voor Postbank-rekeninghouders zullen uitkomen op 52,85 gulden.

Daarnaast geldt een verplicht abonnement van twee jaar op Liberfone, de service-provider van Libertel. Hierop krijgen Postbank-klanten 10 procent korting, zodat het maandelijks tarief uitkomt op 35,95 gulden.

Ook zal uiteraard moeten worden betaald voor de gesprekskosten. Het lokale tatief van het Libertel RegioVoordeel Abonnement - het abonnement dat door de Postbank wordt aangeboden - bedraagt 0,20 per minuut in daluren en 0,79 in piekuren. Interlokaal bellen kost respectievelijk 0,88 en 1,49 gulden per minuut.

Het mes snijdt voor ING, de moedermaatschappij van de Postbank, aan twee kanten. ING is ook grootaandeelhouder van Libertel dat vorig jaar een concessie kreeg voor de exploitatie van een mobiel net. Op dit moment heeft Libertel in Nederland zo'n 65 duizend abonnees. Voor het jaar 2000 moeten dat er twee miljoen worden.

PTT Telecom is de grote concurrent van Libertel en heeft op dit moment al 300 duizend mobiel bellende abonnees. Behalve een GSM-net exploiteert PTT Telecom ook nog het oude mobiele NMT-net. PTT Telecom heeft geen lokale tarieven. De landelijke gesprekstarieven op het NMT-net bedragen 0,25 (dal) en 0,75 (piek); die op het GSM-net van PTT Telecom zijn nu 0,35 (dal) en 1,95 (piek). Het nadeel van het NMT-net is dat de mogelijkheden om ook in het buitenland mobiel te bellen beperkt zijn.

'De Postbank schermt nu met een lokaal tarief van twee dubbeltjes per minuut, maar uit onderzoek blijkt dat bezitters van mobiele telefoons nauwelijks lokaal bellen', aldus een woordvoerster van PTT Telecom, die zich overvallen toont door de stunt van de concurrent.

PTT Telecom heeft ook grote bedenkingen over deze nieuwe stunt van de Postbank. 'Wij geloven niet in het gratis weggeven van mobiele telefoons. Op de markt kosten die apparaten nog altijd een paar honderd gulden. Dus de aanschafkosten worden op andere manieren terugverdiend, bijvoorbeeld door het twee jaar verplicht abonnement. Je betaalt de gratis telefoon eigenlijk gewoon in maandelijkse termijnen af.'

Het abonnementstarief op de mobiele netten van PTT Telecom is op dit moment goedkoper dan dat van Libertel; 25 gulden (NMT) en 35 gulden (GSM). De aansluitkosten op het GSM-net van PTT Telecom zijn wel hoger; 108 gulden.

De Postbank verwacht dat met name de rekeninghouders tussen de 18 en 30 jaar massaal van het aanbod gebruik zullen maken. 'Het past geheel in het concept van het innovatieve thuisbankieren. We hebben al de beursorderlijn, de leenlijn en de girofoon. Het girofoon-nummer zal zelfs op het toestel worden voorgeprogrammeerd.' De Postbank wil uit concurrentie-overwegingen niet zeggen hoeveel mobiele telefoons zij op deze wijze denkt uit te zetten.'

Concurrent Rabobank ziet het weggeven van zaktelefoons als een marketinginstrument. 'Iedereen weet inmiddels wel dat de kosten niet zo zeer zitten in het apparaat als wel in het abonnement en de gesprekskosten. Dus of veel rekeninghouders er gebruik van maken, is te betwijfelen.' De Consumentenbond raadt iedereen aan eerst goed naar de kosten te kijken, voordat van het aanbod gebruik wordt gemaakt. ABN Amro wil niet reageren op acties van concurrenten.

Meer over