Modieus aanhangertje maakt zich onmisbaar

Toen Youp van ' t Hek op de oudejaarsavond van 1989 zijn satirisch vermogen losliet op Heinekens alcoholvrije Buckler, was dat het begin van het eind van het merk....

Theo Nijenhuis

Kees van Kooten en Wim de Bie hadden eenzelfde ervaring toen ze het levensechte oplichtersduo Jacobse en Van Es creëerden. Om bejaarde tuinbezitters te flessen kocht het tweetal een aanhangertje. Het opschrift: 'Jacobse en Van Es, voor al uw tuinen'.

Het 'bakkie' had gelijk afgedaan in de betere kringen. Te schlemielig. Zelfs een trekhaak aan de auto was verdacht. 'Klopt', grinnikt Pieter Bax, importeur van Daxaraaanhangers. Maar anders dan Buckler zijn de aanhangertjes bezig aan een wederopstanding.

De Franse producent Erdé besloot dat aanhangers er sportief moeten uitzien. Ze werden ook lichter én demontabel. Het heeft geholpen, maar wat de doorslag gaf, zijn de spullen die de kampeerder meeneemt.

In luxe doet de tent niet meer onder voor de caravan. Buiten staat naast de klapstoelen een opvouwbare picknicktafel met ingebouwde zitjes.

Stofzuigertjes kom je tegen en laptops, espresso-apparaten en mini-magnetrons. Er is nagenoeg geen tent zonder koelkast. Matrassen zijn van hoteldikte, sierlijke 'kookzuilen' en een chemisch toilet worden meegesleept. Bax: 'Het enige dat ik nog niet heb zien uitladen, is een tv.'

Vanwege de overvloed aan spullen is er zonder aanhanger nauwelijks meer te kamperen. 'Van de zestigduizend aanhangers die Erdé bouwt voor de Europese markt, gaat tegenwoordig driekwart naar particulieren', zegt Bax.

Bij PSB Trading in Bergeijk merken ze dat er niet alleen méér aanhangers worden verkocht, maar ook grotere. Tot voor kort verkocht het bedrijf aan particulieren elk jaar een paar aanhangers met een lengte van 1,90 meter. Daar is nu veel vraag naar en zelfs naar de nog langere modellen.

Je hebt kampeerders die op het bagagewagentje een dakkoffer monteren. Voor de lichte spullen. Op de auto zit meestal al ' n kunststof-koffer.

Jan van Doorn van Hapro in Kapelle – op één na de grootste producent ter wereld – vraagt zich wel eens af of de populariteit van de auto-koffer ooit zal luwen. 'Ik verwacht dat de knop een keer om gaat, maar tussen februari en half augustus rijden elke dag zo'n tien vrachtwagencombinaties de fabriek uit, volgestouwd met dakkoffers.'

Over het bagage-wagentje – de basis van het moderne kampeergenot – zegt Bax dat het één beperking zal houden. Met Frankrijk als belangrijkste uitzondering moet de vakantieganger zich houden aan een maximum snelheid van 80 kilometer per uur.

In Frankrijk geldt de limiet niet. Daar mogen aanhanger en bagage samen niet zwaarder zijn dan 500 kilo, tenzij er remmen zitten op de aanhanger. Maar ook daar wordt de 80 kilometerlimiet ingevoerd. Dat heeft de Europese Commissie beslist.

Meer over